Hydrofiel CuO

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Hydrofiel CuO

Ik ben opzoek naar een manier om het oppervlak van koper hydrofiel te maken (kleine contacthoek met water). Een beproefde methode is het aanbrengen van een laagje CuO. Deze laag CuO heb ik aangebracht door een methode te volgen dat gebruik maakt van ammonia.

Na het plaatje 3 dagen in een 25% ammonia oplossing te leggen zou er een Cu(OH)2 laagje op het koper ontstaan.

Door het afgespoelde en drooggeblazen plaatje vervolgens 5 uur lang te verwarmen op 130°C zou de Cu(OH)2 laag veranderen in CuO.

Het resultaat hiervan is een zeer hydrofiel laagje. Als de laag CuO echter een aantal dagen in contact is geweest met de buitenlucht neemt de contacthoek weer toe. Een eerdere poging om een (op een andere manier gevormd) CuO laagje weer hydrofiel te krijgen met behulp van H2O2 gaf een goed resultaat, daarom werd dit ook op dit nieuwe laagje geprobeerd.

Het resultaat was prima, alleen ontstond er dit keer erg veel gas vanaf het oppervlak van het koperplaatje.

Nu is mijn vraag wat voor een reactie vind er plaats op het oppervlak? Helaas kan ik de proef momenteel niet herhalen, dus kan niet zeggen wat voor een gas er vrij kwam.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Hydrofiel CuO

Cu2+ ionen katalyseren de decompositie van waterstofperoxide volgens H2O2 --> H2O + 1/2 O2, hoewel een mechanisme waarbij hydroxylradicalen ontstaan ook niet onvoorstelbaar is.

Zie je verschillen aan het oppervlak (kleur of morfologisch) nadat de laag CuO een paar dagen blootgesteld is aan de buitenlucht?

Reageer