redoxpotentiaal

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

redoxpotentiaal

Ik moet voor een project verschillende parameters opzoeken voor grondwater

Zit momenteel met een probleem Hoe bepaal je de redoxpotentiaal van grondwater?

Vriendelijke groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: redoxpotentiaal

Wat je kunt doen is even googlen op redoxpotentiaal grondwater. De bovenste hit is deze; als je deze mensen mailt of belt, krijg je misschien wel een hoop nuttige info. Succes!

Berichten: 3

Re: redoxpotentiaal

Danke vriendelijk

Berichten: 1.379

Re: redoxpotentiaal

De term redoxpotentiaal van grondwater levert inderdaad heel wat hits op. We zien echter bij grondwateronderzoekers dat ze de begrippen anaeroob, aeroob en redoxpotentiaal op een nogal onduidelijke manier door elkaar halen.

De redoxpotentiaalmeting in de bodem geeft dezelfde moeilijkheid als de pH meting. De indicatorelectrode ( Pt-electrode c.q. glaselectrode) kan zich in het grondwater reversibel instellen. Maar de referentie-electrode ( verzadigde calomelelectrode) meet een extra potentiaal mee vanwege het suspensie-effect. Ook het Pallmaneffect genoemd. Dat is eigenlijk een Donnanpotentiaal. Het maakt verschil uit of de referentie-electrode zich tussen de natte bodemkorrels bevindt of in helder water dat in evenwicht is met diezelfde bodem. Voor de Pt-electrode maakt dat niet uit. Dit suspensie effect is enkele tientallen millivolts groot.

Ik zag zojuist dat sommigen deze metingen zo onnauwkeurig vinden dat ze voor de redoxeigenschappen van de bodem alleen maar klassificaties van 1 t/m 10 gebruiken. Met klasse 1 als sterk oxyderend en klasse 10 als sterk reducerend. Hoe dan de relaties met aeroob en anaeroob zijn weet ik niet.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer