Medium voor schimmels

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 16

Medium voor schimmels

Hoi

Ik ben niet echt thuis in de microbiologie daarom kunnen jullie me misschien helpen met een paar vragen.

Er worden verschillende soorten medium gebruikt bij de kweek van schimmels, wat wordt bedoel als de media voor de cultivering van schimmels synthetisch is?

Is het waar dat bij de kweek van schimmels er soms wordt verrijkt met een bepaald eiwit? Welk eiwit wordt hier dan voor gebruikt en waarom? Hoe groot is het eiwit.

Ik hoop dat de vragen specifiek genoeg zijn.

Bedankt.

Gr.

Berichten: 292

Re: Medium voor schimmels

Synthetisch wil dus zeggen kunstmatig waarbij hier waarschijnlijk bedoeld wordt dat geen celculturen gebruikt worden, wat organische media zijn.

Welke eiwitten er in een media voor schimmels gedaan wordt weet ik niet precies ik weet wel dat er in sommige media waaronder de sabouraud bodem antibiotica wordt gedaan om de groei van eventuele bacterieën te onderdrukken

Die eiwitten zullen dan waarschijnlijk een groeibevorderend effect op de schimmels hebben.

Berichten: 292

Re: Medium voor schimmels

Synthetisch wil dus zeggen kunstmatig waarbij hier waarschijnlijk bedoeld wordt dat geen celculturen gebruikt worden, wat organische media zijn.

Welke eiwitten er in een media voor schimmels gedaan wordt weet ik niet precies ik weet wel dat er in sommige media waaronder de sabouraud bodem antibiotica wordt gedaan om de groei van eventuele bacterieën te onderdrukken

Die eiwitten zullen dan waarschijnlijk een groeibevorderend effect op de schimmels hebben.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Medium voor schimmels

een medium dat veel gebruikt wordt om schimmels en gisten (eencellige schimmels) te bepalen is OGGA

het extra eiwit dat daar in zit is het het breed spectrum antibioticum Oxitetraciclyne (of hoe je dat precies schrijft). dit antibioticum remt veel bacteriën en doet niet veel tegen schimmels.

misschien kan je meer info krijken bij Oxoid mediapoeder fabrikant of een ROC/AOC met de opleidingen levensmiddelentechnologie of laboratoriumtechniek.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 16

Re: Medium voor schimmels

Als een schimmel wordt verzameld van deze media met antibiotica en wordt opgewerkt tot een werkbare grondstof (voor allergie doeleinden), bestaat dan de kans dat die antibiotica of andere eiwitten ook in de grondstof zit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Medium voor schimmels

ja vaccains kunnen nooit 100% gezuiverd worden. kijk maar naar het jaarlijkse griep vaccain. daar blijven sporen van kippen ei-eiwit in zitten en dat is een bekend alergeen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer