Verkoperen van PVC

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Verkoperen van PVC

Eerst mijn complimenten, ik vind dit een zeer interessant forum.

Bij het onwtwikkelen van een zgn 'WIFI Cantenna', in feite een metalen golfpijpgelijder, die radiostraling in één richting bundeld, loopt ik tegen het volgende:

- De afmetingen zijn van cruciaal belang.

- Het moet goedkoop.

Het blijkt dat een pvc regenpijp exact de vereiste binnendiameter van 93 mm heeft. Goedkoop, gemakkelijk te bewerken en met standaard afsluitdoppen weerbestendig te maken.

Commerciële antennes volgens dit principe zijn tamelijk duur, dit komt op een totale kostprijs van misschien euro 7,50.

Natuurlijk moet de buis een metalen laag hebben aan de binnenzijde, we experimenteren met aluminiumfolie. (Lastig aanbrengen en de naden geven de antenne minder goede eigenschappen)

Het best is echter een koperen, of zelfs zilveren laag. Ik heb gehoord dat er manieren zijn om kunstof galvanisch te metaliseren, mits het op de juiste manier is behandeld. Het principe van het galvaniseren is mij geheel duidelijk, maar hoe geef je pvc de elektrische eigenschap voor de eerste afzetting van metaal?

Iemand die hier meer over kan vertellen ?

bij voorbaat dank.

Imre

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Verkoperen van PVC

Ik ben geen expert op dit gebied, maar misschien is dit wat:

Electroplating non-conductive plastic

en een artikeltje specifiek over electroplating van PVC vind je hier.

Berichten: 1.379

Re: Verkoperen van PVC

Dunne metaallagen kunnen op een isolator worden aangebracht via de gasfase. Maar daar heb je wel geavanceerde apparatuur voor nodig. Ik denk hierbij vooral aan het aanbrengen van aluminium.

Het aanbrengen van nikkel langs galvanische weg kan ook maar dan wel via een reeks chemische oppervlaktebewerkingen die niet gemakkelijk zijn. Wilt U alleen de binnenzijde van de PVC buis van een metaallaag voorzien?

Het klassiek geworden proces van Brenner voor de katalytische nikkelafscheiding (electroless nickel) gaat ongeveer als volgt:

Etsen met een chroomzuuroplossing, spoelen, behandelen met een SnCl2 oplossing, spoelen, behandeling met een zure palladiumchlorideoplossing, spoelen, autokatalytische afscheiding van een Ni (+ P) laag.

Het fijnverdeelde palladium, dat ontstaat na reductie van het paladiumchloride, katalyseert de start van de nikkelafscheiding. Daarna is nikkel zelf de katalysator voor de autokatalytische nikkelafscheiding. De werktemperatuur is iets boven 90o C. Hopenlijk ligt deze beneden het glas- of verwekingspunt van Uw kunststof.



Voor al deze handelingen heeft U een laboratorium nodig. Receptuur vindt U niet op internet. Wel in boeken over galvanotechniek in technische bibliotheken van Hogescholen of Universiteiten.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Verkoperen van PVC

Imre schreef: - De afmetingen zijn van cruciaal belang.

- Het moet goedkoop.

Het blijkt dat een pvc regenpijp exact de vereiste binnendiameter van 93 mm heeft.
Dat metalliseren maakt het dus helemaal niet zo geschikt.

Er zijn genoeg materialen die wel geschikt zijn als bus(straler).

Een (lege!) Pringles bus bijvoorbeeld. Appelstroop blikjes. Koekblikken van AH (met plastic deksel).

Berichten: 3

Re: Verkoperen van PVC

Hartelijk dank voor jullie antwoorden.

Ik heb ook nog even flink gegoogeld op het onderwerp en voor mijn kleinschalige toepassing lijkt er niets geschikt.

Voor wie het interesseert:

We zoeken nog wel naar andere mogelijkheden, maar er is een 'werkbare' oplossing bedacht. De buis wordt voorzien van een adhesief en dan in een soort bok met lagers geplaatst, zodanig dat het gemakkelijk rolt.

Een afgemeten en nauwkeurig op lengte gesneden aluminium folie omgerold op een verfroller. Dat type dat bestaat uit urethaan schuim. Deze wordt ingespannen in een gewone boorkop en dmv een knikarm voorzichtig in de buis geplaatst.

(Het gewicht van de boorkop bleek voldoende) Na een omwenteling zit de folie perfect in de binnenzijde geplakt. Oorspronkelijk probeerde we huishoudelijke folie, maar deze is zo dun dat het bobbelt.

Een iets dikkere soort wordt toegepast in de horeca. Dit werkt uitstekend.

Het overschot die uit de buis steken worden met een scherp mes (een scalpel) afgesneden langs het pvc.

Resultaten

Meteen werdt duidelijk dat het prototype absoluut niet de gewenste richtgevoeligheid, en antenneversterking had. Dit heeft niets met het ontwerp te maken want een volledig metalen (dure) versie voldeed wel. Het kleine flapje dat ontstaat in de lengterichting van de buis maakt niet goed kontakt met het begin van de folie.

We gaan nu proberen hier een zeer dunne naad geleidende lijm aan te brengen (op een zilver basis). Dit is kostbaar spul en het aanbrengen zal enige innovatie vergen.

Omdat het ontwerp weerbestendig moet zijn is er aan beide zijden een lijmkap aangebracht. Één kant is eveneens voorzien van een geleidende alu-folie. Doordat de rand in de dop afgerond is, en de buis recht afgezaagd, maakte deze net geen kontakt met de folie in de buis. De dop werdt echter met pvc-lijm aangebracht wat het protoype meteen waardeloos maakt. Er is een extra handeling nodig door de rand van de buis af te schuinen met een vijl.

Hier zijn stukjes huishuidelijke folie ingepropt om uit te sluiten dat dit de oorzaak is. Dit zou een negatief effect kunnen hebben door verstrooing van het HF signaal, maar niet meer dan 1%. Helaas had dit niet het beoogde effect.

Als de zilverlijm wel werkt gaan we op zoek naar een lijm met minder geleidende eigenschappen. (Goedkoper dus, iemand een idee?) Het mag in geen geval de dunne folie op lange termijn aantasten, waarmee basen en zuren afvallen.

Misschien een eenvoudige samenstelling van beenderlijm en keukenzout?

Slot.

Ik begrijp dat deze uiteenzetting beter een plek kan hebben op een forum voor zendamateurs. Als iemand aangeeft de ontwikkellingen wel interssant te vinden dan zal het posten, anders me ervan onthouden.

Imre

Berichten: 3

Re: Verkoperen van PVC

Echtepino schreef:
Imre schreef: - De afmetingen zijn van cruciaal belang.

- Het moet goedkoop.

Het blijkt dat een pvc regenpijp exact de vereiste binnendiameter van 93 mm heeft.
Dat metalliseren maakt het dus helemaal niet zo geschikt.

Er zijn genoeg materialen die wel geschikt zijn als bus(straler).

Een (lege!) Pringles bus bijvoorbeeld. Appelstroop blikjes. Koekblikken van AH (met plastic deksel).
De aangenomen mening dat de afmetingen geen overwegende rol spelen is achterhaalt. Een pringles bus heeft een te kleine diameter.

Metingen bevestigen dat een te grote diameter, te kleine diameter, afwijking van de lengte van de straler in de bus en oneffendheden weliswaar redelijke resultaten geven.

Maar dat het benaderen van het berekende ideaal verbazende resultaten geeft.

De uitdaging is nu om dit met zo min mogelijk onkosten en inspanning te realiseren.

Imre

Reageer