aldol vs grignard vs wittig

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 14

aldol vs grignard vs wittig

Voor mijn project moet ik deze 3 synthese methodes vergelijken. (aldol, grignard, wittig)

Wat ik tot nu toe heb bedacht is dat aldol condensatie goedkoop reagens gebruikt, zeker goedkoper dan in de wittig reactie. Maar kan aldol condensatie gebruikt worden voor alle ketons (en aldehydes) ?

Grinard heeft als groot nadeel dat het in een helemaal droge omgeving moet zijn en Br2 is behoorlijk reactief dus niet fijn om mee te werken.

En wittig lijkt me redelijk duur vanwege de trifenyl-fosforylide.

Dus kort gezegd lijkt aldol me het beste omdat het goedkoop reagens gebruikt en de omstandigheden zijn niet zo moeilijk als grignard.

Eerlijk gezegd lijken deze conclusies me een beetje simpel, er is vast iets meer dat ik mis.
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: aldol vs grignard vs wittig

Ik zou de methodes niet alleen op kosten en gemak vergelijken, maar met name ook op mechanisme/producten. Neem een willekeurige carbonylverbinding en kijk wat voor producten elke methode oplevert (waar wordt de nieuwe C-C binding geïntroduceerd, wat gebeurt er met de C=O enz.). Op dit gebied vind je namelijk cruciale verschillen tussen de drie methoden. Je kunt niet zomaar zeggen "aldol is de beste want het gemakkelijkst"; de methode die het beste geschikt is wordt bepaald door welke methode nét dát product oplevert dat jij in je syntheseroute nodig hebt.

Berichten: 4

Re: aldol vs grignard vs wittig

Hey ik moet dat ook doen, maar ik zoek gewoon op Xplora.

Zou jij ook eens moeten

Groeten

Reageer