juiste verhouding termietreactie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

juiste verhouding termietreactie

ik zit in men laatste jaar aso en moet voor chemie en werkstuk maken over één van de laatste hoofdstukken. ik heb gekozen voor het hoofdstuk redoxreacties. nu wilk ik iets spectaculairder doen dan gwn de werking van het 'roest'-proces uitleggen en daarom dacht ik aan een termiet reactie voor te brengen. Ik weet dat dit een reactie is met de nodige risico's daarom heb ik mijn leerkracht al ingelicht over het feit dat ik een termiet reactie ga voorbrengen en we hebben het al gehad over de veiligheidsmaatregelen (buiten op de koer in een bloempot minstens 10m afstand en chemisch op gang gebracht). nu moet ik zelf nog wel het mengsel van ijzer(III)oxide en Al maken, maar ik weet de verhoudingen niet. zou er mij iemand de juiste verhouding voor dit mengels kunnen zeggen aub?

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: juiste verhouding termietreactie

Dat kun je helemaal uit de reactievergelijking halen :) . Als je daaruit een molverhouding haalt, kun je dat omrekenen naar een massaverhouding: als ik 10 gram A heb, dan heb ik x gram B nodig

Berichten: 3

Re: juiste verhouding termietreactie

ow lol, dat ik daar nog niet aan gedacht heb :d

direct beginnen uitrekenen!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: juiste verhouding termietreactie

Weet je de producten die deze reactie je leveren? Naast hitte, licht en kapotte bloempotten dan :P

Berichten: 3

Re: juiste verhouding termietreactie

als ik het goed heb Al2O3 en 2Fe

kan het zijn dat de verhouding van de massa is: per gram Al, dat maal 2,6 voor antal gram ijzer(III)oxide?

dus 1gram Al = 2,6 gram ijzer(III)oxide

Reageer