Troebele oplossing

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 5

Troebele oplossing

Beste chemisten,

Ik wil een 180 g/L NaCl oplossing maken, het probleem is echter dat de oplossing niet helder wordt en dat er een neerslag plaatsvindt. Hoe kan ik de oplossing helder krijgen?

Ik heb de oplossing al eens een heel weekend laten roeren op een magneetroerder, en de oplossing al roerende verwarmd, maar dit heeft nog tot niets geleid.

Kunnen jullie mij helpen?

Alvast Bedankt!

Greetz,

OsmaalDude

Berichten: 292

Re: Troebele oplossing

Mischien is je oplossing verzadigd en kan je dus geen 180g NaCl in 1L water oplossen.

Voeg je direct de 180g toe? Indien wel raad ik je aan om beetje bij beetje NaCl toe te voegen, voeg een beetje toe wacht tot het oplost en voeg dan nog een beetje toe en zo verder.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Troebele oplossing

heb je demi water en puur NaCl gebruikt?

het zou moeten lukken

wiki
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Troebele oplossing

Oplosbaarheid NaCl in water is ca. 360 g/L. Daar zit je zwaar onder, dus verzadigd kan de oplossing niet zijn.

Ik zou niet al te moeilijk doen, maar gewoon wat je hebt wegknikkeren en opnieuw beginnen. En nu dubbelchecken of je NaCl pakt.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Troebele oplossing

Het oplosbaarheidsproduct van NaCl is (lees ik hier) 36 mol2.L-2.

Dat houdt in, dat je bij ongeveer 6M een verzadigde oplossing hebt, en dat komt overeen met ongeveer 350 gram/liter.

Met andere woorden, het zou me verbazen als je oplossing is verzadigd.

Als je inderdaad niet alles opgelost krijgt, zou je te maken kunnen hebben met vervuilingen. Soms is een beetje verwarmen ook een manier om je stof iets beter opgelost te krijgen.

Andere mogelijkheden zijn dat je NaCl niet zuiver is, of dat je een weegfout hebt gemaakt.

[edit]

Raspoetin is me voor geweest :oops: maar gelukkig trekken we dezelfde conclusie.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: Troebele oplossing

De maximum hoeveelheid NaCl die (theoretisch) zou moeten kunnen oplossen is ongeveer 360 g/L.

We gebruiken in principe zuiver NaCl, maar er zit 13mg/kg antiklontermiddel in, weet niet hoeveel dat uitmaakt...? En er wordt ook demiwater gebruikt.

Zout wordt geleidelijk toegevoegd, goed geroerd, we pakken ook ECHT NaCl ;) ...

We hebben het nu al drie keer geprobeerd maar zonder succes.

(lagere concentratie gebruiken is in principe ook mogelijk, maar we proberen een soort osmaal te maken, en om snel resultaat te zien is het gebruik van een hoge concentratie wel handig omdat osmose dan sneller gaat)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Troebele oplossing

We hebben het nu al drie keer geprobeerd maar zonder succes.
LOL

Een beetje zout oplossen lukt niet eens. Succes voor de rest van je carriere :P ;)

Toch wel raar dat je de chemische eigenschappen van een stof kunt wijzigen. Loop anders eens naar de kantine en vraag daar 36 gram zout. Die moet toch in 100 mL oplossen. Ik twijfel nog steeds aan je zout. Dat klontermiddel maakt niks uit, en onzuiver water ook niet. In kraanwater zal ook ongeveer 360 gram per liter oplossen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Troebele oplossing

antiklontermiddel, heeft die een E nummer?

vaak wordt daar CaCO3 voor gebruikt en dat lost niet op.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 5

Re: Troebele oplossing

De antiklontermiddelen in het zout zijn E536 Kaliumferrocyanide en E535 Natriumferrocyanide.
Een beetje zout oplossen lukt niet eens. Succes voor de rest van je carriere tongue.gif wink.gif
De drie pogingen zijn gedaan door drie verschillende mensen op basis van instructies van een vierde persoon, ik heb slechts het initiatief genomen om hier om hulp te vragen... :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Troebele oplossing

wat voor zout heb je als deze stoffen als antiklonter middel worden toegevoegd?

Kaliumhexacyanoferraat (II) komt voor als trihydraat (K4Fe(CN)6.3H2O). Dit product wordt ook wel kaliumferrocyanide of geel bloedloogzout genoemd en is een licht geel en geurloos poeder, dat bij kamertemperatuur bestaat uit monokliene kristallen. De stof is te vinden in enkele scheikundedozen. Als een ionisch complex is het weinig oplosbaar in alcohol maar goed oplosbaar in water. 1 gram van deze zachte gele kristallen lost op in 3,2 cm3 kokend water. Deze oplossing wordt ontleed door zonlicht. Het kan ook reageren met een ander zuur met vorming van het giftige blauwzuurgas: HCN.

Kaliumhexaferrocyanide is niet irriterend voor de huid en is niet schadelijk voor de natuur. Het cyanide is sterk gebonden en niet makkelijk vrij te maken, alleen met (zeer) sterke zuren. Het is een toegestaan voedingsadditief om koper te verwijderen in rosé en rode wijn. (Koper wordt gebruikt als schimmelwerend middel op druiven). Het heeft een E-nummer (E536) en een acceptabele dagelijks inname (ADI) van 25 mg/kilo lichaamsgewicht.

bron

is je zout geel van kleur?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Troebele oplossing

Acherbarry, ik kan me niet voorstellen dat een antiklontermiddel met een concentratie van 13mg/kg veel invloed op de oplosbaarheid heeft. Op de 180 gram die oplost, heb je het over iets meer dan 2 mg (in een liter). Bovendien zal een fabrikant ook nooit een stof toevoegen die de oplosbaarheid merkbaar beïnvloedt.

Edit: aan de topicstarter: Hoeveel lost er nog net op in een liter water eigenlijk?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Troebele oplossing

sorry keek over de m van mg heen
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Re: Troebele oplossing

OsmaalDude schreef: We gebruiken in principe zuiver NaCl, maar er zit 13mg/kg antiklontermiddel in, weet niet hoeveel dat uitmaakt...? En er wordt ook demiwater gebruikt.
Je hebt zowiezo geen zuiver NaCl maar een mengsel, ik zou de raad van Raspoetin toch maar eens opvolgen en testen met keukenzout uit de kantine en kraanwater.

Als dat oplost :D dan zou ik toch heel sterk gaan twijfelen aan het "NaCl" of demiwater.

Berichten: 915

Re: Troebele oplossing

Verwarmen heeft geen zin bij NaCl, ik heb het hier al vaak gezegd: als je zout-oplossing gaat verwarmen, daalt de oplosbaarheid van sommige zouten zelfs.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Troebele oplossing

Desalniettemin zie ik bij NaCl een oplopende lijn, dus zou verwarmen geen averechts effect moeten hebben. Het probleem blijft dus bestaan zolang de topicstarter niet met een update komt.

Tot nu toe heeft het hele verhaal iets van:

Mijn water kookt bij normale druk op 43 °C. Hoe kan dat? We hebben het al drie keer gedaan met hetzelfde resultaat. Mits je krachten hebt om natuurkundige of chemische wetten te omzeilen kunnen maar twee oplossingen mogelijk zijn: of je hebt geen water maar iets anders, of je thermometer is niet goed.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer