Natronloog in glazen fles

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Natronloog in glazen fles

Ik ben TOA en zie altijd, na verloop van tijd, een vlokvormige neeslag ontstaan in de voorraadflessen natronloog. Ik vraag me af wat voor een stof dat is.

Calciumcarbonaat kan het niet zijn want met gedestilleerd water opgelost. Iemand vetelde dat het dan misschien Natriumcarbonaat is, ontstaan door een reactie met CO2 uit de lucht. Maar ook dat is goed oplosbaar, en de hoeveelheid neerslag is teveel om door CO2 ontstaan te zijn.

Misschien een reactie met Siliciumoxide uit het glas...

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Natronloog in glazen fles

Van geconcentreerd natronloog is bekend dat het met SiO2 uit glas langzaam kan reageren tot SiO32- (metasilicaat). Dit wordt wel 'glascorrosie' genoemd en verklaart waarom bijv. glazen stoppen na enige tijd muurvast komen te zitten in flessen loog. Natriumsilicaat lost netjes op in water, dus dat is waarschijnlijk niet de oorzaak van je neerslag.

Wat ik me wel zou kunnen voorstellen is dat er na verloop van tijd ionenuitwisseling plaatsvindt tussen het glas en het loog. Calciumionen zouden dan vanuit het glas de oplossing in kunnen migreren en neerslaan met silicaat. Het precipiteren houdt deze migratie in stand. Tot slot zijn ook tamelijk veel metaalhydroxides slecht oplosbaar.

Berichten: 774

Re: Natronloog in glazen fles

Wordt geconcentreerde NaOH normaal niet in plastieke vaten/bussen geleverd? Of ben ik fout?

Berichten: 223

Re: Natronloog in glazen fles

Wordt geconcentreerde NaOH normaal niet in plastieke vaten/bussen geleverd? Of ben ik fout?
yep voor zover ik weet wel

als je het zelf maakt en in glas bewaart gaat deze vraag vermoedelijk over

Berichten: 2.399

Re: Natronloog in glazen fles

Dit is inderdaad de base gekatalyseerde hydrolyse van glas.

Wanneer je geen dop op de fles hebt zitten kan het ook het uitkristalliseren van je base zijn.

Berichten: 1.816

Re: Natronloog in glazen fles

Zie: Siliciumdioxyde etsen / anorganisch. Daar vind je je antwoord, denk ik.
LiA

Reageer