activiteit eiwit

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 34

activiteit eiwit

Hallo,

Wat wordt precies bedoeld met de activiteit van een eiwit?

merci!

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: activiteit eiwit

Was je vraag hier nog niet beantwoord?

Bedoel je de activiteit van een enzym (dus het aantal omzettingen per tijdseenheid per mg eiwit)?

Berichten: 34

Re: activiteit eiwit

ok, dat bedoelde ik. Bedankt!

En zou je soms ook weten hoe je via activiteit een eiwit opspoort? Is het omdat je een enzym toevoegt en dan vaststelt dat het inwerkt op dat specifiek eiwit dat je zoekt? maar dan wordt het toch omgezet door dat enzym in een andere stof en dan kan je het toch moeilijk opzuiveren?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: activiteit eiwit

Je hebt verschillende soorten eiwitten. Transporteiwitten, structuureiwitten, enzymen enzovoort. Elk heeft een specifieke functie. Met 'activiteit' wordt eigenlijk altijd bedoeld 'enzymatische activiteit', oftewel hoe snel een bepaald enzym werkt. Enzymen hebben een katalytische functie: ze versnellen chemische omzettingen die normaliter extreem traag (of niet selectief) zouden verlopen. Enzymactiviteiten meet je doorgaans door substraat aan te bieden en te meten (dat kan vaak heel simpel, zoals colorimetrisch) hoeveel van dat substraat in een bepaald tijdsbestek omgezet wordt. Dit substraat kan een verbinding als glucose zijn (of allerlei andere verbindingen in met name ons metabolisme), maar ook een ander enzym. Vaak worden enzymen aan en uit gezet doordat ze door een ander enzym gefosforyleerd worden (voorzien van een fosfaatgroep).

Andere typen eiwitten karakteriseer je niet in termen van 'activiteit'. Bij transporteiwitten is het bijvoorbeeld juist van belang te weten hoeveel van een bepaalde stof aan dit eiwit kan binden, hoe makkelijk het bindt, en hoe makkelijk het ook weer losgelaten wordt.

Berichten: 34

Re: activiteit eiwit

ok, ik snap het. Bedankt!

Berichten: 7

Re: activiteit eiwit

Ik denk dat RubenM de vraag niet helemaal juist had begrepen en sfiew misleid heeft. Activiteit van een eiwit is de mogelijkheid om de biologische functie waar het eiwit mee samenhangt uit te voeren. Zo heeft ELK eiwit en niet alleen het enzyme het begrip Activiteit aan zich verbonden. Deze activiteit kan verloren gaan bij de ruimtelijke structuur veranderingen OF de aminozuurvolgoorde wijziging. Er is dan ook sprake van een verbeterde activiteit bij de veranderingen die de functie van het eiwit ondersteunen.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: activiteit eiwit

Kan, maar is voor mij niet gebruikelijk. Misschien dat dit definitieverschil samenhangt met een iets ander taalgebruik in Vlaanderen.

Reageer