kaliumpermanganaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

kaliumpermanganaat

In een tijdschrift stond een bericht over het gebruik van Kaliumpermanganaat bij het reinigen van (blauw) zeildoek van een schip.

vraag 1: in welk stadium van het reinigingsproces?

vraag 2: op welke wijze en met welke concentratie/verdunning?

Alvast bedankt, Ruth
Science Café Eindhoven

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: kaliumpermanganaat

Welkom op dit mooie forum, Ruth.

Ik ben bang dat we met je vraag niet zoveel kunnen. Of iemand moet een zeilboot hebben en zijn zeilen met permanganaat reinigen.

Kun je dat stukje tekst uit dat tijdschrift hier neerzetten? Of in ieder geval info geven hoe het reinigingsproces verloopt? En welk soort vuil door het permanganaat moet worden verwijderd? Wat voor materiaal is het zeildoek?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: kaliumpermanganaat

Ik heb het nog even aan mijn ervaren zeilcollega gevraagd maar die kan er zich ook niets bij voorstellen. Borstelen met groene zeep en nix anders.

Berichten: 8

Re: kaliumpermanganaat

ik weet dat het gebruikt wordt om te ontsmetten (koi karpers/planten enz)

of dit nodig is bij een zeil durf ik niet te zeggen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: kaliumpermanganaat

Kaliumpermanganaat is zo'n typisch middeltje "uit grootmoeders tijd" voor het verwijderen van m.n. ingetrokken wijnvlekken op stof en bepaalde andere materialen. Het bruinsteen dat dan onstaat wordt vervolgens weer gereduceerd met oxaalzuur of zuringzout. Lijkt me voor een zeil een beetje overkill...

Berichten: 7

Re: kaliumpermanganaat

Lieve RubenM. Heb jij ooit een wijnvlek met KMnO4 proberen te vewijderen? Eenmal de oplossing bruin wordt (vorming MnO of soms metalische mangaan) krijg jij die met niks meer weg terwijl met een wijnvlek nog wat hoop overblijft.

Bovendien zou ik het NIET gebruiken op de zeilen indien jij daar geen gaten in wil natuurlijk. Het is namelijk een zeer sterk oxiderend middel dat bovendien nog bruine vlekken achterlaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: kaliumpermanganaat

Ik verzin het toch echt niet. Als je het in bijv. een 3% oplossing gebruikt is er niks aan de hand. Er zijn wel meer oxiderende middelen die in de lage concentraties gewoon vlekken verwijderen; wil je met permanganaat gaten produceren, dan moet je redelijk grof geweld gebruiken (hoge concentraties + stevig aanzuren). Zelfs meubelfabrikanten raden dit aan voor bepaalde stoffen, natuurlijk wel in combinatie met een reductor als oxaalzuur om je mangaan(IV)oxide kwijt te raken. Ik zie geen probleem.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: kaliumpermanganaat

Als je een bruin zeil wil krijgen.. ga je gang :)

Ik heb wat verdund kaliumpermanganaat over mijn handen gekregen, ik loop nu al een week met bruine handen...

Je moet inderdaad oxaalzuur gaan gebruiken om de mangaanvlekken weer weg te krijgen. Het is dus eigenlijk vlekken met vlekken bestrijden.

Berichten: 3.145

Re: kaliumpermanganaat

Veiliger en sneller om van die vlekken af te komen is het gebruik van een verdunde natriumbisulfiet-oplossing in azijn of een scheut 3% waterstofperoxide, gemengd met azijn.

Oxaalzuur is toch tamelijk giftig en ik heb liever zo'n azijn/bisulfiet of azijn/waterstofperoxide mengseltje aan mijn huid.

Ik heb trouwens gister een produkt gezien waarmee zeilen, tentdoeken, zonweringen, luifels, etc. kunnen worden schoongemaakt. Het is te koop bij sommige tuincentra en het bevat twee potjes met poeder. Het ene is 25 gram puur kaliumpermanganaat, wat als schoonmaakmiddel A wordt gepresenteerd. Het andere is 125 gram van een wit poeder (samenstelling van dit poeder stond niet op de verpakking) wat als na-behandeling moet worden gebruikt. Dat witte poeder mag niet in aanraking met zuren worden gebracht volgens de verpakking, omdat het giftige gassen produceert. Ik vermoed dat het natriumbisulfiet is. Dat geeft SO2 met zuren, het is wit, en het is niet al te agressief maar haalt wel permanganaat-vlekken weg. Ik weet helaas niet meer hoe het produkt heet, maar blijkbaar is het reinigen van zeilen met permanganaat nog niet zo gek als het in eerste instantie klinkt. Dat spul was gruwelijk duur, ca. EUR 15 voor de totale verpakking. Dat is zeer duur betaalde KMnO4 + wat (waarschijnlijk) bisulfiet.

EDIT: Ik heb even gezocht en het produkt kunnen vinden:

http://www.drogisterij.net/Hg_vlekweg_voor...exti_/P/4339545

Berichten: 1.816

Re: kaliumpermanganaat

Bruinsteenvlekken gaan er goed uit met bisulfiet, heb het nooit in combinatie met azijn gebruikt. Maar een doorsnee-huisvrouw heeft én geen bruinsteenvlekken en geen bisulfiet voor handen. Neem aan dat ze geen batterijen uit elkaar haalt.

Maar echt hardnekkige vlekken op je handen, oa, zilvernitraat/oxide vlekken gaan ook weg met wat biotex. Lost wel wat van je opperhuid op! Of gewoon laten slijten.

Maar er staat genoeg gevaarlijke troep in keukenkastjes en de etikettering is ook niet altijd pefect.

De volgende stoffen heb ik of kwam ik bij mensen tegen.



Een flesje tri of tetra of andere oplosmiddelen. (flesje??? liters!!)

Kwam bij de fietsenmaker benzeen tegen.

Oude muizenverdelgers. Arsenicum, Thallium, rhodanin, DDT, enz.

MEK peroxide

30% H2O2 van een gasbrander van Gamma (5 liter!)

Glycol !!! (dodelijk voor oa honden)

Asbestkoord

Oxaalzuur, accuzuur, zoutzuur > 20%.

Kwik



Zo zullen er nog vele zijn, vergeet niet dat zo'n 20 á 30 jaar geleden dit normaal verkochte stoffen waren en sommige zijn nog steeds in de handel. En als je een grote hoeveelheid koopt zijn er minder vragen als dat je een beetje koopt.

Het is aan de verantwoorde chemicus om te beoordelen of het verstandig is die stoffen via de kca- weg wel of niet te verwijderen en zeker om op het gevaar te wijzen.

Vroeger was ik bevriend met een directeur van Een groot Tin bedrijf. Dat maakte oa octyl-tin tegen aangroeiingen op schepen. Was volledig onderzocht door het TNO. Maar is nu gelukkig verboden. Maar ook dat kon een particulier kopen voor zijn schip, met alle certificaten erbij.

Kortom pas op en wees kritisch, zeker als je stoffen gaat mengen.
LiA

Reageer