lood uit grassen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

lood uit grassen

ik heb een project voor het school om lood gehaltes van grassen te vergelijken bij de berm van een weg en een open veld enzo... maar het probleem is men kan het gehalte lood van de grassen zo niet maar uit grassen halen omdat de concentratie vrij klein is dus een gewone titratie is dan hoogst wsl al uitgesloten. een neerslag reactie is ook al heel moeilijk vanwege de kleine concentraties. weet iemand hoe men het best het lood gehalte bepaald ? het moet mogelijk zijn in een school labo.

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: lood uit grassen

Waarom moet dat? Als dit voor een profielwerkstuk is: wat let je om bij een universiteit aan te kloppen die een AAS hebben? ;)

Berichten: 8

Re: lood uit grassen

dit is voor een project dat voor een dat mee telt als een vak , ik studeer 1e jaar bachelor chemie aan de KHK kempen en het vangt noemt wetenschap en samenleving. het project bestaat erin om zelf een onderzoeksvraag te stellen en dan een antwoord op de vraag te vinden door experimenten, onze vraag : wat is de invloed van de mens op grassen en dit onderzoeken door grassen in de industrie en grassen aan de wegen enzo...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: lood uit grassen

Misschien navraag doen over de apparatuur die ze hebben, maar een AAS met loodspecifieke lamp zou een uitkomst zijn :)

Re: lood uit grassen

De school zal dan toch over een AAS moeten beschikken want het is de aangewezen methode voor dit soort analyses ik ken zo geen andere methode om op dit nivo te meten

:cry: te laat

Berichten: 8

Re: lood uit grassen

ik d8 wel da we dat hadden maar het probleem is de labos moeten door een zo eenvoudige methode gebeuren dus wij mogen dat niet gebruiken. weet iemand geen site of goed boek waar verouderde methoden in staan om zo iets te bepalen wanneer men niet over zo'n gesofisticeerd matriaal.

Berichten: 8

Re: lood uit grassen

onder welke vorm wordt lood eigenlijk opgeslagen door planten PbNO3 ???

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: lood uit grassen

Er zit al jaren geen lood meer in de benzine, is het nu om aan te tonen dat het nog wel in de bermgrond zit?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: lood uit grassen

Hebben jullie geen afdeling metaaltoxicologie die je hierbij kan helpen? Er zijn wel loodtestkits in de handel. De meeste zijn gebaseerd op colorimetrische detectie dmv rhodizonaat in zuur milieu (bijv. wijnsteenzuur). Lood -> paars.

Berichten: 516

Re: lood uit grassen

Lood komt nog wel in andere stoffen voor die in de automobielindustrie gebruikt worden. Ik zou evenwel opletten met de onderzoeksvraag die je stelt: wat is de invloed van de mens op grassen. Dat is een zeer open vraag. Je beperken tot enkel lood is dus een totale afbreuk aan jouw vraag. Ik zou eerder iets stellen in de aard van: Wat is het effect op de aanwezigheid van lood in grassen door menselijke activiteit ofzo. Dat past al beter.

Nu een AAS of ICP is écht wel dé meest aangewezen methode om dit te bepalen.

Met die kits kan je het ook zeer goed bepalen, maar dan zal je nog een spectrometer nodig hebben om de juiste concentratie te bepalen. Daarenboven vermoed ik ook dat je een zeer grote staalconcentratie nodig zult hebben. Je kan ook een complexiometrische titratie doen of iets dergelijks, als je gras van 20 bermen gebruikt om één staal te maken. Maar dat is een ondoenbare opgave.

Veel geluk alvast, en laat maar eens weten welke methode je uiteindelijk gebruikt hebt en wat het resultaat was.

Berichten: 915

Re: lood uit grassen

In het industrieel labo (P123??) staat een AAS toestel, maar ik weet uit ervaring dat als men jullie (eerste jaars studenten chemie) aan zo'n toestel zetten, de studenten "van toeten noch blazen weten". Ik wil maar zeggen: het AAS toestel is zeer mooi en makkelijk, maar je zou resultaten krijgen zonder enige nuttige achtergrond ervan te kennen (dat komt wel in 't 2de jaar).

Zou je lood kunnen extraheren en complexeren? Dit zou je dan eventueel toch gravimetrisch kunnen bepalen? (Gravimetrie kan een zeer lage detectielimiet hebben, dus dan kan je op z'n minst toch al kunnen besluiten: "er zit minder dan... ppm lood in gras")

Voor dat je 't weet ben je afgestudeerd Afbeelding hmm herinneringen W&S

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: lood uit grassen

Als je echt het loodgehalte IN het gras wilt bepalen wordt het een teleurstelling.

Je moet het gras op één of andere manier verassen en de as opnemen in salpeterzuur. Anders gaat het echt niet

Destrueren met een sterk zuur (koningswater) gaat niet: je hebt ontzettend veel zuur nodig om alle gras ´op te lossen´. Vervolgens houd je het probleem dat de hoeveelheid lood zo laag is dat je het zelfs met AAS maar nauwelijks kunt meten. Dan heb je nog de enorm storende matrix van al dat organische opgeloste materiaal. Als beginnend AAS-er kun je hier niets mee aanvangen.

Wij hebben in het verleden vaker projecten gedaan met tientallen grasmonsters, maar ze gaven allemaal zeer lage gehalten.

Gras (en andere gewassen) neemt (nemen) ook niet zo makkelijk lood (of andere zware metalen) op, tenzij ze in zeer zure grond staan. In neutrale of basische grond zijn die metalen voor de vegetatie niet beschikbaar omdat ze in een gebonden vorm vastzitten.

Misschien mag ik je de suggestie doen om per locatie veel gras te verzamelen en dit te wassen met verdund salpeterzuur. Je meet dan alleen het lood dat ´aan´ de grashalmen zit. Het voordeel hiervan is wel dat je veel gras kunt extraheren met weinig zuur. Je kunt nl. iedere keer het gras eruit halen en even spoelen. Het zuur kun je dan opnieuw gebruiken voor de volgende batches gras.

Op deze manier krijg je een iets geconcentreerdere oplossing met (eventueel) lood erin.

Maar hoe dan ook: je zult wel AAS moeten gebruiken.

Edit: zie post van Echtepino na deze: inderdaad: een keer 'gras' moest 'lood' zijn. Ik vond het storend en heb de fout verbeterd.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: lood uit grassen

Je meet dan alleen het gras dat ´aan´ de grashalmen zit.
gras = lood

En daarnaast meen ik nog steeds te mogen betwijfelen dat er nog lood te meten is in het gras van de bermen.

En die opmerking van lood in andere automobielonderdelen is onzin... doel je op solderingen? Die belanden niet in de berm, we hebben het hier over gasvomige loodcomponenten.

Berichten: 391

Re: lood uit grassen

Tetraethyllood zat vroeger in benzine als antiklopmiddel en ter smering van de klepzittingen.

Tegenwoordig MTBE: methyl tert butylether als antiklop.

Oude automotoren hebben nog steeds lood nodig om verbranding van de klepzittingen te voorkomen.

Reageer