[scheikunde] fenolftaleïen en fenolftaleine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 60

[scheikunde] fenolftale

Ik wil graag weten wat fenolftaleïen precies is, maar ik krijg op google enkel een goede beschrijving van fenolftaleïne, zijn deze stoffen hetzelfde met enkel een andere naam of is er een verschil?

Zou iemand mij kunnen vertellen wat fenolftaleïen precies is?

Ik weet slechts dat het een indicator is...


Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] fenolftale

Beide namen staan voor de zelfde stof.

Het is inderdaad een indicator, welke kleurloos is in zuur milieu, helder roze/paars in matig basisch milieu en oranje in zeer sterk zuur milieu (pH rond -1). het wordt veel toegepast, opgelost in alcohol. Je voegt dan een druppeltje toe aan je oplossing en als het roze kleurt, dan is je oplossing basisch, blijft het kleurloos, dan is je oplossing neutraal of zuur. Die oranje kleur kom je in de praktijk nooit tegen, dat is echt extreem zuur.

Ik meende mij te herinneren dat de kleuromslag van kleurloos naar roze zo rond de pH van 10 gebeurt, wat licht alkalisch is.

Deze stof wordt gemaakt uit ftaalzuuranhydride en fenol. De ftaalzuuranhydride ring wordt gebroken en er worden twee fenol moleculen aan gekoppeld op een specifieke manier. Kijk ook maar eens naar fluoresceine, dat lijkt er heel sterk op, maar nu wordt het gemaakt uit ftaalzuuranhydride en resorcinol (een fenol met een extra OH groep in meta positie).

Berichten: 60

Re: [scheikunde] fenolftale

top, dankjewel!

Berichten: 552

Re: [scheikunde] fenolftale

woelen schreef: Die oranje kleur kom je in de praktijk nooit tegen, dat is echt extreem zuur.
Nooit? Hier in Ertvelde, in de zuurteerbekkens van Total-Fina die gesaneerd worden door DEC, zijn al pH's gemeten van -1 en lager.

Berichten: 552

Re: [scheikunde] fenolftale

woelen schreef: Ik meende mij te herinneren dat de kleuromslag van kleurloos naar roze zo rond de pH van 10 gebeurt, wat licht alkalisch is.
Kleuromslaggebied van FFT: 8-10, maar het is zelfs bruikbaar bij titratie van sterk zuur met sterke base, dus bij een pH van 7 gebeurt er al kleuromslag. Hoe lichter roos hoe beter dan weliswaar.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] fenolftale

Bij tritratie van sterk zuur met sterke base is vrijwel iedere indicator wel geschikt. Alles met een omslagpunt van pakweg pH = 3 tot pH = 11 is wel te gebruiken. Omdat je bij een sterk zuur + sterke base geen bufferwerking hebt zal de omslag zeer scherp zijn.

Ga maar na. Stel je hebt 100 ml van een oplossing van 1 M NaOH en je voegt druppels HCl-oplossing toe. Stel je voegt druppels van 0,1 ml toe. Dan zul je na 999 druppels nog steeds een sterk basische oplossing hebben (conc. basis is 10-3 mol/l). De volgende druppel laat hem dan ineens omslaan en je kunt met 1 druppel dan wel 6 stappen in de pH-schaal verschuiven.

Dus, de conclusie dan FFT al bij pH=7 kan omslaan is niet correct, de omslag is alleen maar omdat er geen buffering is in je oplossing.

Berichten: 552

Re: [scheikunde] fenolftale

zo had ik het nog niet bekeken :) goeie opmerking

Reageer