[scheikunde] Bereken pH zoutzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 220

[scheikunde] Bereken pH zoutzuur

Hallo voor een opdracht moet ik de pH van zoutzuur berekenen die een concentratie heeft van 1,0 mol.l-1.

Dit moet berekent worden aan de hand van de activiteits correctie.

Ik weet dat het aan de hand van de Debye huckel vergelijking moet .

De effectieve iondiameter(a) is hierbij ook nodig van H+ is dat 900 en van Cl- 300.

Kan iemand mischien me op weg helpen met deze som of me uitleggen hoe dit berekent verder moet worden om de goeie pH van zoutzuur te krijgen.

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Bereken pH zoutzuur

Is dit niet gewoon via pH = -log[H3O+] ?

Berichten: 220

Re: [scheikunde] Bereken pH zoutzuur

Zou het echt niet weten i khoop dat iemand me kan helpen ben niet zo sterk in elektrochemie vak is ook flink nieuw voor me

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Bereken pH zoutzuur

Zo ver ik zou weten is dat gewoon de forumle voor een sterk zuur en dat is pH = -log[H3O+]. Dus moet je daar gewoon de concentratie van het zuur in invullen.

Berichten: 220

Re: [scheikunde] Bereken pH zoutzuur

Ja ik weet bijna zeker dat het volgens die iondiameter moet maarja hoop dat iemand me dat hier kan vertellen via de debye huckel vergelijking.

Berichten: 677

Re: [scheikunde] Bereken pH zoutzuur

pH van zoutzuur berekenen die een concentratie heeft van 1,0 mol.l-1
Ik weet dat het aan de hand van de Debye huckel vergelijking moet
Dat zal zeer moeilijk zijn. De Debye-Hückel vergelijking is maar nauwkeurig bij concentraties kleiner dan 10-2 mol/L.

Bij hogere conbcentraties moet je de activiteitscoëfficiënt experimenteel bepalen.

Berichten: 220

Re: [scheikunde] Bereken pH zoutzuur

pH van zoutzuur berekenen die een concentratie heeft van 1,0 mol.l-1
Ik weet dat het aan de hand van de Debye huckel vergelijking moet
Dat zal zeer moeilijk zijn. De Debye-Hückel vergelijking is maar nauwkeurig bij concentraties kleiner dan 10-2 mol/L.

Bij hogere conbcentraties moet je de activiteitscoëfficiënt experimenteel bepalen.
Hmm okej want het is een vraag namelijk uit me module maar kom er niet echt uit en wil er wat uitleg over zodat ik het sytraks op me toets kan toepassen

Berichten: 364

Re: [scheikunde] Bereken pH zoutzuur

de pH die je berekent is 0, deze die je meet is de activiteit van de protonen.

Berichten: 220

Re: [scheikunde] Bereken pH zoutzuur

de pH die je berekent is 0, deze die je meet is de activiteit van de protonen.
Wat bedoel je precies

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Bereken pH zoutzuur

OK, ik heb het nog eens even nagelezen.

1) Voor het invullen in de vergelijking heb je toch de stralen niet nodig?

2) Natuurlijk is de vergelijking niet meer geldig bij hele hoge concentraties. Maar als er nou in de opgave staat "bereken de activiteit met behulp van Debije-Huckel', dan doe je dat toch zo? Je kunt er hoogstens bijzetten dat dit resultaat niet erg nauwkeurig is (maar altijd beter dan activiteitscoefficient 1 veronderstellen).

3) Als je ergens tegenop ziet helpt het altijd om gewoon te beginnen bij wat je wel weet. Doe het eens voor!

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Bereken pH zoutzuur

als je de pH wilt berekenen via activiteit, dan is het zo:

pH= - log aH+

met a de actieve concentratie = f * c

de rest is easy...

Berichten: 220

Re: [scheikunde] Bereken pH zoutzuur

Don Carbazone schreef: als je de pH wilt berekenen via activiteit, dan is het zo:

pH= - log aH+

met a de actieve concentratie = f * c

de rest is easy...
hoe bedoel je precies wat je nu zegt want ben er dan nog niet echt uit

Berichten: 364

Re: [scheikunde] Bereken pH zoutzuur

wel, er mag mss wel een mol protonen per liter inzitten bijvoorbeeld, die gaan echter sterk gehinderd worden door elkaar etc (omdat ze met extreeem veel zijn), waardoor het LIJKT alsof de concentratie aan protonen lager is. Dit laatste zit vervat in een activiteitscoefficient

Reageer