Filter bacterien/technieken ?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Filter bacterien/technieken ?

Hallo iedereen,

Ik ben een leek op het gebied van chemie vandaar dat ik hier om raad vraag.

Ik lees veel berichten omtrent bacterien die gebruikt worden in filters om visvijvers

schoon en gezond te houden.

http://koikarperforum.nl/forum/viewtopic.php?t=921

Ik heb een link geplaatst van een zojuist gelezen "onderzoeks rapport"

Wie kan mij vertellen of dit op waarheid berust of bull-**** is.

Gr Piet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Filter bacterien/technieken ?

leuk verkooppraatje, halen feit en flauwe kul door elkaar.

nou ben ik geen vijver expert maar als je begint te praten dat Bacillus subtilus bestand is tegen 110oC, groeit vannaf 5oC en wetende dat het een voedselbederver is in de geappertiseerde en gepasteuriseerde levensmiddelenwereld is, is dit verhaal voor mij een broodje aap.

ofwel er staan enkele fundementele fouten in het verhaal en ik denk dat een watervalletje bouwen in je vijver een goedkopere oplossing zal zijn.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Filter bacterien/technieken ?

nou ben ik geen vijver expert maar als je begint te praten dat Bacillus subtilus bestand is tegen 110oC, groeit vannaf 5oC en wetende dat het een voedselbederver is in de geappertiseerde en gepasteuriseerde levensmiddelenwereld is, is dit verhaal voor mij een broodje aap.
De bacterie zelf zal zeker dood gaan door een verhitting van boven de 80 graden(pasteurisering), maar deze bacterie heeft de mogelijk om bij extreme omstandigheden te overleven door endospore te maken. Door deze endospore kan deze bacterie overleven. Om van deze endospore af te komen zou je het moeten verhitten tot boven 120 graden. Endospore ontkiemen dan weer bij de ideale omstandigheden.

Deze bacterie wordt vaker gebruikt als biocontrole reagens met het doel om pathogene bacteriën niet de ruimte te geven en kan schadelijke schimmels weren. Tevens maakt deze bacterie verschillende soorten afbraak enzymen aan die effect kunnen hebben op schadelijke stoffen in het water.

Natuurlijk is het ook een verkoop praatje, maar wel degelijk met een kern van waarheid. Dus zijn ze een beetje creatief omgaan met feiten.

MvG Ron

Berichten: 740

Re: Filter bacterien/technieken ?

Ondanks dat de deze soort voor mensen schadelijk kan zijn, wordt bacterie voor diverse doeleinden gebruikt waaronder waterzuivering.

Ik denk dat het systeem prima te gebruiken is om algengroei e.d. tegen te gaan.

Berichten: 2

Re: Filter bacterien/technieken ?

Hallo,

Alvast bedankt voor de reacties ik hoop dat er nog meer komen.

Worden dit soort vragen hier wel gewardeerd op dit forum ?

Gr KA...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Filter bacterien/technieken ?

Wat mij betreft zijn dit soort vragen geen probleem ;)

Ik ben geen expert op dit gebied dus ik kan je er niet mee helpen, maar andere mensen weten er wel meer vanaf, dus waarom niet gebruik van maken?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Filter bacterien/technieken ?

bovendien zijn dit soort vragen juist leuk om wat van op te pikken
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 365

Re: Filter bacterien/technieken ?

hierover kan je genoeg leren op het forum van bv Veni Vidi Vissie http://www.venividivissie.org/portal.php

Reageer