[scheikunde] natriumpercarbonaat in vanish

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] natriumpercarbonaat in vanish

In vanish oxi action zit onder andere natriumpercarbonaat ( 30% ).

De formule van natriumpercarbonaat is 2Na2CO3.3H2O2

Als je vanish oplos in water komt er H2O2 vrij.

Hebben jullie misschien enig idee hoe ik Natriumpercarbonaat in het wasmiddel kan aantonen?

Is het een goed idee om eerst een beetje van het wasmiddel optelossen in demi water, en dan FeNO3 er bij toe te voegen want dan ontstaat er een neerslag. Want Fe reageert nameliijk slecht met CO3.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik kom er niet uit!

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>biochemiefreak: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken en bedenk de volgende keer even een duidelijke titel. Titels als "vraag" of "project" zijn zo nikszeggend. </font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] natriumpercarbonaat in vanish

Wat is FeNO3?

Ik ken alleen Fe(NO3)2 of Fe(NO3)3.

En wat bedoel je met: Fe reageert slecht met CO3?

Percarbonaat reageert in water tot carbonaat en waterstofperoxide.

Je zult ze beide apart moeten aantonen.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] natriumpercarbonaat in vanish

Ja sorry ik bedoel Fe(NO3)2. En met slecht reageren bedoel ik dat er een neerslagreactie plaats vindt.

OKj, waterperoxide kun je zo aantonen:

1. Bekende hoeveelheid van dat spul oplossen.

2. Veel zuur toevoegen, zodat alle CO2 wegbubbelt en dan nog wat extra zuur toevoegen, zodat de boel goed zuur wordt (zwavelzuur of salpeterzuur gebruiken, geen zoutzuur).

3. Titreren met KMnO4-oplossing.

OF zo:

Een andere mogelijkheid is om met de H2O2 jodide te oxideren tot jood en dit te titreren met natrium thiosulfaat en zetmeel als indicator.

Misschien enig idee hoe je carbonaat kan aantonen?? En klopt dit een beetje.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Collega biochemiefreak wees je daar ook al op.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 364

Re: [scheikunde] natriumpercarbonaat in vanish

daantje106 schreef:

Is het een goed idee om eerst een beetje van het wasmiddel optelossen in demi water, en dan FeNO3 er bij toe te voegen want dan ontstaat er een neerslag. Want Fe reageert nameliijk slecht met CO3.
die neerslag die je ziet lijkt me eerder je Fe2+ die door peroxide geoxideert wordt tot Fe3+ en vervolgens neerslaat als Fe(OH)3 wat zelfs bij een pH van 3,5 reeds neerslaat. Is het een bruin neerslag dat je ziet?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] natriumpercarbonaat in vanish

Voeg wat van je Vanish toe aan een oplossing van ceriumdichloride met een paar druppeltjes ammonia erin. De oplossing zal geel kleuren bij aanwezigheid van waterstofperoxide of percarbonaat.

Voeg wat bichromaat toe aan je oplossing van percarbonaat. Schud daarna voorzichtig met wat ether. Als de ether blauw wordt, is er perchroomzuur ontstaan, ten gevolge van aanwezigheid van waterstofperoxide of percarbonaat.

Voeg wat zilvernitraat toe en verwarm. De witte neerslag zal geelgrijs kleuren.

Reageer