Lithiumbatterij

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Lithiumbatterij

Hoi allemaal,

Voor scheikunde moeten wij als PO een batterij maken. De criteria zijn:

- omvang 1dm³

- uitsluitend op school aanwezige chemicalien

- Oplossingen die we mogen gebruiken max. 1.00 M

- max. 1.00 mol metaal/metalen gebruiken en max 1.00 mol andere chemicalien.

de bedoeling is dat je een batterij maakt die een zo'n hoog mogelijk potentiaal, grootste stroomsterkte, of meeste lading heeft maakt.

Wij kwamen uit op een lithiumbatterij maar er is niet goed te vinden hoe die werkt. Kan iemand ons een duidelijke beschrijving geven?

(http://www.stibat.nl/nl/tabalgemeen/werking.aspx deze hadden we al)

Bij voorbaat dank.

Koen Bressers.

Berichten: 292

Re: Lithiumbatterij

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_battery

misschien word je er hier wat wijzer uit .

TIP : probeer ook eens te zoeken in het engels dit levert meer en soms ook betere resultaten op

Berichten: 111

Re: Lithiumbatterij

de bedoeling is dat je een batterij maakt die een zo'n hoog mogelijk potentiaal, grootste stroomsterkte, of meeste lading heeft maakt.
Potentiaalverschil per cel daar valt weinig aan te veranderen, dat zijn vaste potentialen.

Grotere kortsluitstroom kan je krijgen voor het ding een lagere weerstand te geven (grotere platen, meer oppervlakte).

Voor een grotere capaciteit heb je gewoon meer materiaal nodig, hetgeen wel het makkelijkste is van de drie.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Lithiumbatterij

Lees ook dit even. Lithium, lithium-ion en lithium-polymeer batterijen zijn nou niet het meest gemakkelijk om te maken en ook niet het meest veilig. Je moet een grafietmatrix of lithiumfolie (!) hebben, een metaaloxide, een geschikt elektrolyt en goede isolatie. Kortsluiting en overcharge zijn reële gevaren. Ik zou voor iets simpelers gaan...

Berichten: 1.379

Re: Lithiumbatterij

Werken met het metaal lithium of met ge-intercaleerd lithium lijkt mij onmogelijk op een school. Het eenvoudigste en veiligste voor een school lijkt mij de Leclanche-cel. Op basis van MnO2 en zink. Alle technische, electrotechnische en chemische aspekten van een batterij kom je daarbij tegen.

Zou dit niet leerzaam zijn? Als je een oude batterij sloopt zie je hoe het er van binnen uit moet zien.

Je kunt daarbij kiezen voor de oorspronkelijke electroliet ( salmiak en zinkchloride,

in een stijfsel papje koken.) of met 1 M NaOH (alkaline-type) Dat laatste werkt heel goed. Maar de levensduur in ongebruikte toestand is daarbij wat beperkt.

Als je zoiets voor het eerst van je leven doet moet je niet proberen direkt het meest geavanceerde produkt ( Lithium-polymeercel) te gaan maken!
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 223

Re: Lithiumbatterij

hzeil schreef: Zou dit niet leerzaam zijn? Als je een oude batterij sloopt zie je hoe het er van binnen uit moet zien.

Je kunt daarbij kiezen voor de oorspronkelijke electroliet ( salmiak en zinkchloride,

in een stijfsel papje koken.) of met 1 M NaOH (alkaline-type) Dat laatste werkt heel goed. Maar de levensduur in ongebruikte toestand is daarbij wat beperkt.

Als je zoiets voor het eerst van je leven doet moet je niet proberen direkt het meest geavanceerde produkt ( Lithium-polymeercel) te gaan maken!
ik snap jouw niet helemaal;

het is toch een goed idee en het proberen waard?

dat het achteraf niet haalbaar is is een ander verhaal

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Lithiumbatterij

Ramoonus, kijk je uit voor nog een onvoldoende ;) ?

Berichten: 3

Re: Lithiumbatterij

hzeil schreef: Werken met het metaal lithium of met ge-intercaleerd lithium lijkt mij onmogelijk op een school. Het eenvoudigste en veiligste voor een school lijkt mij de Leclanche-cel. Op basis van MnO2 en zink. Alle technische, electrotechnische en chemische aspekten van een batterij kom je daarbij tegen.

Zou dit niet leerzaam zijn? Als je een oude batterij sloopt zie je hoe het er van binnen uit moet zien.

Je kunt daarbij kiezen voor de oorspronkelijke electroliet ( salmiak en zinkchloride,

in een stijfsel papje koken.) of met 1 M NaOH (alkaline-type) Dat laatste werkt heel goed. Maar de levensduur in ongebruikte toestand is daarbij wat beperkt.

Als je zoiets voor het eerst van je leven doet moet je niet proberen direkt het meest geavanceerde produkt ( Lithium-polymeercel) te gaan maken!
Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties. We zijn inmiddels begonnen met mangaanoxide of mangaanpermanaat (of iets wat daarop lijkt) en zink. Dat lijkt redelijk te lukken. Toch heb ik een vraagje. We hebben zink in de vorm van redelijk dikke platen. Aluminium is daarentegen te verkrijgen in veel dunnere variant (folie) en bovendien is aluminium een betere reductor. Is het dan niet verstandiger om aluminium te gebruiken (of is aluminiumfolie geen (redelijk) zuivere chemische stof?).

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Lithiumbatterij

De zeik met aluminium is dat het vlug oxideert tot aluminiumoxide, en daar gaat je reductor :) . Wat gebruiken jullie overigens als membraan en elektrolyt?

Reageer