[scheikunde] Praktische opdracht ketelsteen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Praktische opdracht ketelsteen

Onze praktische opdracht:

[!] ketelsteen

Bepaalt het % carbonaat in een monster daartoe verstrekte ketelsteen.

Werkwijze:

Oplossen in overmaat zoutzuur (koken en terugtitreren met natronloog. Molariteiten van HCl en MaOH ca. 0,1 M. Je moet natuurklijk oppassen dat de overmaat zoutzuur niet te groot is, zodat de terugtitratie binnen 1 buret gebeurd is. Daartoe moet je eerst berekenen hoeveel zoutzuur je gaat toevoegen Afbeelding

Afbeelding \

hoe weet je hoeveel zoutzuur je moet toevoegen?, bij voorbaat DANK!!!!!

Als je antwoord weet, help ons aub.. dan kunnen we weer een oog dicht doen. we zijn ten einde raad.

Berichten: 292

Re: [scheikunde] Praktische opdracht ketelsteen

Ik heb dit vroeger ook eens moeten doen als ik me niet vergis bereken je dit via de reactievergelijking. Schrijf je reactievergelijking uit en via enkele berekeningen heb je dan de overmaat die je moet toevoegen.

Meer weet ik er ook niet meer over maar het is hem hier dus over de reactievergelijking te doen

Berichten: 338

Re: [scheikunde] Praktische opdracht ketelsteen

Schrijf de reactie van zoutzuur met carbonaat eens uit en schrijf vervolgens de reactie tussen zoutzuur en natriumhydroxide eens uit. Dit is toch een minimale vereiste.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Praktische opdracht ketelsteen

2H3O+ + (CO3)2- ---> 3H2O + CO2

klopt dit???

Berichten: 292

Re: [scheikunde] Praktische opdracht ketelsteen

De reactie tussen zoutzuur (HCL) en natriumhydroxide (NaOH)

HCL + NaOH ----> H2O + NaCl

de andere zou je toch wel zelf moeten vinden nu je dit voorbeeld hebt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Praktische opdracht ketelsteen

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Laten we eens even beginnen met:
  • Niet dubbelposten
  • Niet driedubbel posten
  • Alleen posten in het juiste forum
  • Geen schreeuwtaal 'HELP!!!!!!!!!!!!!!' te gebruiken
  • Sub- en superscript gebruiken
Dat maakt het al een stuk beter ;) </font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Praktische opdracht ketelsteen

Dus als ik het goed begrijp, ga je ketelsteen (=CaCO3) oplossen in zoutzuur.

Dit gaat volgens de vergelijking die je zelf al geeft.

Vervolgens ga je het overgebleven zoutzuur titreren met natronloog. De reactievergelijking die daarbij hoort geeft linolium.

De hoeveelheid zoutzuur die je nodig hebt hangt dan af van de concentratie van het zoutzuur, de concentratie van het natronloog en de hoeveelheid ketelsteen die je gaat oplossen.

Als je weet hoeveel weet hoeveel ketelsteen je gaat oplossen kun je berekenen hoeveel zoutzuur je minimaal nodig hebt (Zie reactievergelijking). Als je dat weet, kun ruim boven die hoeveelheid gaat zitten zodat je nog goed kan terug titreren. De hoeveelheid natronloog die je nodig hebt is gelijk aan de overmaat zoutzuur die je gebruikt, omdat de concentraties hetzelfde zijn.

Reageer