redox probleem

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

redox probleem

hallo,

ik moet het volgende vraagstuk oplossen.

Geeft de halfreactie die optreedt bij de electrolyse van de volgende oplossing:

koperchloride met zilveren elektroden


ik heb geleerd dat een redoxreactie alleen optreedt wanneer in tabel 48 van binas de oxidator boven de reductor staat.

van wege de electrolyse zal de sterkste oxidator bij de negatieve elektrode elektronen opnemen en de sterkste reductor bij de positieve electrode elektronen afstaan.

bij de + pool zitten Cl- Ag en H2O

bij de - pool zitten Cu2+ Ag en H2O

maar welke reactie treedt op want ik raak hier in de war.

alvast bedankt,

mvg.

Tjeerd

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: redox probleem

Als je elektronen in het koper gaat jagen, wat wordt dat dan?

Berichten: 10

Re: redox probleem

ehm nee dat is niet de bedoeling. denk ik. het is een 6vwo som dus dat hebben we nog niet gehad.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: redox probleem

Ja en? Het is toch precies wat aan de negatieve pool zal gebeuren?

Berichten: 17

Re: redox probleem

ik heb geleerd dat een redoxreactie alleen optreedt wanneer in tabel 48 van binas de oxidator boven de reductor staat.
Dit geldt enkel voor spontane redoxreacties, voor zover ik weet. Elektrolyse reacties zijn gedwongen redoxreacties en volgen de omgekeerde regel. (Spontane reacties treden enkel op als er energie vrijkomt, maar hier pomp je net energie in je systeem)
TJ4life schreef:bij de + pool zitten Cl- Ag en H2O

bij de - pool zitten Cu2+ Ag en H2O
Dit lijkt me persoonlijk minder correct: bij de + pool zit ook Cu2+ en bij de - pool zit ook Cl-

Het verschill zit hem erin dat niet alles aan elke kant zal reageren:

Voor zover ik uit de crappy tabel die ik hier bij me heb kan halen, lijkt het me dat bij de - pool Cu2+ (sterkste oxidator) zal omzetten in Cu (de halfreactie staat wss wel in je tabel) en aan de + pool Ag (sterkste reductor) in Ag+

Iemand zou dit best nog eens nakijken want op dit late uur is het zeer wss dat ik foute dingen geschreven heb.

Berichten: 1.379

Re: redox probleem

-Ki- , het is niet helemaal goed. We hebben een CuCl2 oplossing met daarin twee zilverelectroden. Als we door deze cel een electrolysestroom sturen gebeurt het volgende:

Kathode: Cu2+ + 2e- -----)- Cu ( gehecht op zilver)

Anode: Ag + Cl- -----)- e- + AgCl (gehecht op zilver)
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 17

Re: redox probleem

Yup, idd.

Kun je me wel nog even zeggen wat er dan mis was bij wat ik zei? Want dat zie ik niet direct :S (behalve dan dat jij nog bijgevoegd hebt dat Ag+ met Cl- een onoplosbare 'neerslag' zal vormen, wat ik idd over het hoofd gezien had)

Nog een vraagje van mijn kant dan: zal ook niet een aanzienlijk deel van het Cu en AgCl neerslaan ipv afgezet te worden?

Berichten: 6

Re: redox probleem

Hangt het niet af van de spanning die je erop zet?

Voor Ag (s) --> Ag+ + e- heb je een hogere spanning nodig dan voor Ag (s) + Cl- --> AgCl (s) + e-

De laatste zou zelfs spontaan kunnen gebeuren, maar de E0waardes liggen denk ik te dicht bij elkaar daarvoor.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: redox probleem

De spanning doet er in deze reactie niet toe. Zodra Ag een electron verliest en Ag+ wordt, slaat het neer met chloride. Zilverchloride is slecht oplosbaar.

Het zilverchloride zal ook niet makkelijk van de electrode afvallen. De aangroei van AgCl is aan de electrode, zeg maar onder het gevormde AgCl op het electrode-oppervlak (niet aan de buitenkant van het gevormde AgCl). Voor de reactie moeten chloride-ionen door de AgCl-laag naar binnen diffunderen. Zodra de laag wat dikker wordt, zal deze reactie daarom langzamer gaan verlopen.

Reageer