Flash proef

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 3

Flash proef

Ik en iemand anders moeten voor scheikunde een praktisch onderzoek doen. Wij vroegen ons of er een veilige en makkelijke verbrandingsreactie is die dan ook een flinke hoeveelheid lichtenergie vrijmaakt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Flash proef

dat poeder voor die ouderwetse camera's

bedoel je zo iets?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 292

Re: Flash proef

Verbranden van een "lintje" magnesium geeft veel licht vrij, wel opletten hierbij dat je niet rechtsreeks of te lang in het licht kijkt.

Berichten: 70

Re: Flash proef

ArcherBarry schreef: dat poeder voor die ouderwetse camera's
Dat was ook magnesium toch?

Berichten: 292

Re: Flash proef

Ik weet dat er in oude camera's gebruik werd gemaakt van zilver maar van magnesium weet ik het niet, het zou kunnen maar ik zou het niet weten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Flash proef

The earliest flashes consisted of a quantity of magnesium flash powder that was ignited by hand. Later, magnesium filaments were contained in flash bulbs, and electrically ignited by a contact in the camera shutter; such a bulb could only be used once, and was too hot to handle immediately after use, but the confinement of what would otherwise have amounted to a small explosion was an important advance. A later innovation was coating flashbulbs with a plastic coating to improve spectral quality as well as providing protection from the rare occasion when a flashbulb would crack during a flash.

Flashbulbs took longer to achieve full brightness and burned for a longer duration than electronic flashes, and slower shutter speeds (typically from 1/10 to 1/50 of a second) were used on cameras to ensure proper synchronization. One of the most widely used flash bulbs up through the 1960s was the number 25. This is the large (approximately 1 inch (25mm) in diameter) flash bulb often shown used by newspapermen in period movies, usually attached to a press camera or a twin-lens reflex camera.
wikipedia
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3

Re: Flash proef

Bedankt voor jullie hulp. Ik heb ook nog een vraagje of er zo een proef is die een andere oxidator gebruikt dan zuurstof.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Flash proef

wel een makkelijke maar zeker geen veilige is de reactie tussen koper (poeder) en chloorgas

schein je hele mooie lichtefecten te krijgen. heb het alleen nooit geprobeerd dus zeker weet ik het niet
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3.145

Re: Flash proef

Koper met chloorgas produceert nou ook weer niet zoveel licht. Het geeft wel een mooi effect, er ontstaat bruin/gele rook van CuCl2.

Een mengsel dat echt ontzettend veel licht geeft is een mix van KClO4 met Al/Mg. Deze mix kan wat lastig zijn om aan te steken, vooral als de hoeveelheid klein is. Meng dan een snufje zwavel er door heen.

Gebruik geen KClO3 i.p.v. KClO4. Dat is vragen om ongelukken. Je bent gewaarschuwd! Liever ook geen KMnO4 gebruiken, ook dat is niet echt veilig.

Als je geen KClO4 hebt, dan kun je evt. ook KNO3 gebruiken.

Berichten: 3

Re: Flash proef

Reuze bedankt voor die laatste tip!

Berichten: 364

Re: Flash proef

is dit dan ook zoiets dat ze in flash grenades gebruiken?

vroeg me dat af bij het lezen van die topic. vaak in schietspelletjes met wat strategie krijg je zulke "granaten" die een extreme verblindende flits geven waar de tegenstander van gedesorienteerd en verblind geraakt

Berichten: 2

Re: Flash proef

Wat voor een hoeveelheden zou men moeten gebruiken om deze proef veilig te doen?

Berichten: 292

Re: Flash proef

is dit dan ook zoiets dat ze in flash grenades gebruiken?
zo een granaat bestaat uit een mix van magnesium en ammonium perchloraat.

de flash kan tot 1 miljoen candela zijn, ter vergelijking een gewone zaklamp heeft een lichtstrekte van 1 candela 8-)

Berichten: 3.145

Re: Flash proef

Wat voor een hoeveelheden zou men moeten gebruiken om deze proef veilig te doen?
Probeer het eerst eens met max. 100 mg van de mix. De verhouding van KClO4 en Al-poeder moet zijn volgens de stoichiometrie van de reactie waarbij KCl en Al2O3 ontstaat. Die moet je zelf maar even uitrekenen en als je dan uitgaat van 100 mg in totaal, dan kun je een redelijke flits maken. Met enkele grammen kun je al behoorlijk gevaarlijke omstandigheden krijgen. Dan moet je echt een lont gebruiken en op afstand staan als het spul ontbrandt.

Berichten: 2.337

Re: Flash proef

Calciumcarbide geen optie? Gebruikte men vroeger in fietslichten dacht ik.

Reageer