maglev

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 552

maglev

dag beste mensen,

ik doe mijn bachelorproef over supergeleiding. Ik heb het verschijnsel maglev bestudeerd, maar nu komt volgende vraag naar boven en ik vind niet direct een antwoord.

Maglev bestaat ook zonder supergeleiding. Door gewoon enorme grote spoelen en grote stroomsterktes te gebruiken en natuurlijk een ingenieuze opstelling van deze spoelen kan een trein ook zweven door het gevolg van de magnetische krachten. Door supergeleidende materialen te introduceren kan men besparen op de spoelgrootte en op de stroom. Ik dacht nu steeds dat een supergeleider zweeft boven een magnetisch veld door het Meissner-effect, maar aangezien wij gebruik maken van YBCO, wat een type II supergeleider is, dus het Meissner-effect treedt hierbij niet op, moet er een andere verklaring zijn voor dit zweven. Ligt het dan ook gewoon aan de magnetische krachten? Dus mijn eerste veronderstelling, dat supergeleiders zweven in een magnetisch veld door het Meissner-effect, wat trouwens verondersteld werd door wikipedia, is dus fout?

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Berichten: 364

Re: maglev

Voor zover ik weet is het meissner effect ook aanwezig bij type II supergeleiders. Indien niet zo, kun je eens zeggen waar je dat gelezen hebt, want dan zit ik er ergens niet bij met men gedachten.

het is idd een goeie vraag. ik geraak er zelf ook niet helemaal aan uit.

Maar maglev maakt geen gebruik van het meissner effect voor zover ik weet, ze gebruiken gewoon 8-vormige supergeleidende lussen om extreem sterke magneetvelden op te wekken, in de ene cirkel van de lus stroomt de superstroom in wijzerzin bv wat een magnetische flux opwekt naar de ene kant, terwijl de stroom in de andere cirkel tegengestelde stroomt en zo een tegengesteld magneetveld opwekt. Er ontstaat dus een gewone krachtige noord-zuidpoolmagneet op die manier.

voor zover ik weet maakt die maglev dus enkel gebruik van aantrekkende en afstotende magnetsiche velden en geen meisner effect.

Berichten: 552

Re: maglev

ik vind niet direct terug waar ik het gelezen heb. Ik heb reeds een paar sites verslonden, oa die jij eens geposted hebt. Ik denk één van de twee volgende:

klik1

klik2

Het werd als volgt geformuleerd: bij type II supergeleiders treedt er weinig tot geen Meissner-effect op. Ze stoten hun magneetveld dus niet uit. Ik dacht dat dit ook verklaarde waarom deze supergeleiders sterkere magneetvelden verdraagden: de flux kan dieper penetreren in het materiaal, waardoor vortices optreden en zo dus ook de supergeleidende toestand behouden blijft zolang je onder Tc en Jc zit.

EDIT: het is bij die tweede link dat ik het gelezen heb. Bij het stukje 'hoe ontstaat supergeleiding'

het onderscheid tussen type I en type II, denk ik, kan je dus als volgt beschouwen:

type I:

de elementaire metalen, legeringen

lage Tc, Jc en Hc

abrupte overgang tussen supergeleidende en niet-supergeleidende toestand

type II:

de keramische materialen

hogere Tc, Jc en Hc

overgangsgebied tussen de supergeleidende en niet-supergeleidende toestand waarbinnen dus die vortices optreden

Voor dat maglev gedoe: op die tweede link staat het mooi uitgelegd. Ik moet voor het praktisch gedeelte een magneetbaan van ongeveer 40 cm aanleggen met permanente magneten en daarboven een stukje YBCO heen en weer laten zweven. Suggesties altijd welkom ;)

Berichten: 364

Re: maglev

dat klopt, maar de intermetallische verbindingen zoals V3Ga, V3Si, Nb3Sn, Ta3Au,... zijn wel type II

die magneetbaan, zal dat een gesloten circuit zijn of gewoon een rechte lijn? het laatste zeker? want met 40 cm kun je anders moeilijk een cirkel of ovaal make

Berichten: 552

Re: maglev

een rechte lijn inderdaad. Maar hij (de supergeleider) moet heen en weer bewegen.

Berichten: 364

Re: maglev

het parcour aan de uiteinden verhogen heb je wellicht al geprobeerd zeker? :p lijkt me de meest logische poging, of heeft dit geen effect

Berichten: 552

Re: maglev

wat bedoel je juist? ik heb nog niets kunnen uitproberen, ik heb geen sinterovens en zeker geen vloeibare stikstof :)

Berichten: 552

Re: maglev

Maar maglev maakt geen gebruik van het meissner effect voor zover ik weet, ze gebruiken gewoon 8-vormige supergeleidende lussen om extreem sterke magneetvelden op te wekken
Supergeleidende lussen? Dat is toch niet echt economisch. Stel dat je nu een traject van 800 km hebt, dan moeten al die magneten gekoeld worden. Men maakt inderdaad wel onderscheid tussen een actieve baan (elektromagneten in de baan) en een passieve baan (elektromagneten in de trein). Als men supergeleiding wil introduceren zal het toch veel voordeliger zijn om een passieve baan aan te leggen. (kwestie dat enkel de elektromagneten in de trein moeten gekoeld worden)

Die magneten in de baan zijn natuurlijk wel noodzakelijk, voor de magnetische lift (geïnduceerd magneetveld omgekeerd gericht) en de voortstuwingsmagneten.

Berichten: 552

Re: maglev

Ik denk dat verhoging aan beide uiteinden van het traject niet noodzakelijk is. Vanwege het Meissner-effect volgt de supergeleider het traject feilloos, de magnetische flux "bijt" zich als het ware vast. Ben hier wel niet zeker van...

Reageer