[scheikunde] Oplosbaarheid in water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] Oplosbaarheid in water

Beste,

Ik heb aankomende donderdag een toets, en op internet is nog een oefentoets geplaatst. Ik heb moeite met een vraag en de leraar is onbereikbaar.

Het gaat om het volgende:

Gegeven de verbindingen dichloormethaan (CH2Cl2), glycerol = 1,2,3-propaantriol (CH2OH-CHOH-CH2OH), pentaanzuur (CH3CH2CH2CH2COOH) en heptaan (CH3CH2CH2CH2CH2CH2CH3). Geef deze stoffen in een reeks van toenemende oplosbaarheid in water. Motiveer je rangschikking.

Hier de bijhorende antwoorden:

- heptaan: niet polair, geen waterstof bruggen mogelijk.

- dichloormethaan: polair, maar geen waterstof bruggen met water mogelijk.

- pentaanzuur: polair, a-polaire staart. Per molecuul 5 h-bruggen met water mogelijk.

- glycerol: polair, per molecuul 9 h-bruggen met water mogelijk.

Hoe komt hij aan die 5 en 9 waterstof bruggen? Er zijn toch veel minder OH groepen?

Kan iemand helpen?

bedankt!:)

Sander

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid in water

Ik zou zeggen kijk even naar de definitie van waterstofbruggen. Je moet vooral kijken naar de hoeveelheid waterstofbruggen die een OH-groep kan vormen.

Het is een beetje kort door de bocht namelijk dat 1 OH-groep maar een waterstofbrug kan vormen. Zo zal de zuurstof een binding aangaan met een waterstof van b.v. water maar kan de waterstof vand e OH-groep ook een binding vormen met de zuurstof van het water.

Naar mijn idee kan een zuurstof zelfs twee waterstofbruggen vormen (per vrij elektronenpaar een brug), maar hier ben ik niet zeker van. Kon het helaas ook niet voor je terug vinden.

Maar ik zou zeggen ga er eens vanuit dat de gegeven antwoorden kloppen en kijk dan eens of je kan zien in welke volgorde ze zouden moeten staan.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid in water

We zijn er met een paar man mee bezig geweest, maar komen er nog niet uit. De antwoorden staan al in de juiste volgorde ;)

Ik weet dat het andersom dus ook kan, maar dan zou je komen op 8 en 10 waterstof bruggen. Kan iemand uitkomst bieden?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid in water

De dubbelgebonden O kan er 2 aan, de OH kan er 3 aan: 2 op de O, en een op de H

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid in water

De dubbelgebonden O kan er 2 aan, de OH kan er 3 aan: 2 op de O, en een op de H
In dat geval zouder er toch nog veel meer waterstof bruggen gevormd kunnen worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid in water

Hoe stel je je dat dan voor? Wat IS een waterstofbrug in jouw ogen?

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid in water

Mijn fout! Ik heb je post verkeerd gelezen. Ik dacht dat je bij de losse H ook 1 bedoelde.

Nu ik het nareken klopt het als het goed is:

pentaanzuur

1 losse O = 2

1 OH = 3

=5

Glycerol

3 OH = 9

Klopt dit zo?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid in water

ja dat klopt.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid in water

Bedankt mensen! Gaat goed komen zo! :D

Reageer