[scheikunde] Olie & vet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Olie & vet

Hoi,

Ik ben opzoek naar iemand die mij kan helpen bij een practicum over olie en vet. Ik moet een verschil benoemen en dit aantonen mbv een proef. Verschil zit natuurlijk in de onverzadigde en verzadigde vetten en olien. Er moet iets gedaan worden met de dubbele binding. Nu is het mij enigszins een raadsel hoe ik dit ga aanpakken.

Ik wil de dubbele binding verbreken mbv additie. Hiervoor wil ik broom gebruiken.

Globaal:

- Olie of vet verdunnen met bijvoorbeeld wasbenzine (hoeveelheden?)

- Toevoegen van overmaat Br2(aq). (hoeveel, welke M?)

- Iets met titratie..???

Hier raak ik de weg een beetje kwijt,

Wie helpt mij verder?

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Olie & vet

Je kan het joodadditiegetal bepalen. Voeg een hoeveelheid jood toe, een gedeelte zal adderen aan de dubbele bindingen, het resterende I2 titreer je terug met een gesteld reductans, nl. Na2S2O3

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Olie & vet

We moeten inderdaad I2 titreren met 0.050 M Na2S2O3-oplossing (ThioSulfaat).

Ik mis alleen de link met de Br2(aq) die we eerst in overmaat toevoegen aan het vet of de olie.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Olie & vet

Je gebruikt geen broom maar jood, dit zal reageren met de dubbele bindingen en het ongereageerde jood titreer je terug. Je kan waarschijnlijk ook broom gebriuken ipv jood, maar ik zie het voordeel niet, jood is de betere nucleofiel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Olie & vet

bovendien is jood minder gevaarlijk om mee te werken
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Olie & vet

Bedankt! Hiermee ga ik aan de slag.. :)

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Olie & vet

Hieronder heb ik op een rijtje gezet hoe de proef eruit moet gaan zien:

•Olie / vet (x ml?) verdunnen met wasbenzine (x ml?)

•Overmaat broom (Br2) toevoegen (x ml?) (x M?)

•Schudden

•KI toevoegen

•Overmaat Broom reageert tot jood (I2)

•Ontstane Jood titreren met thiosulfaat (Na2S2O3)

•Het verbruikte thiosulfaat geeft aan hoe groot de overmaat broom was, waarna de hoeveelheid broom die met het vet of de olie gereageerd heeft berekend kan worden

Ik weet alleen niet precies welke hoeveelheden ik moet gebruiken. Hoe krijg ik de beste resultaten?

En dan twijfel ik nog over de molariteit van de toe te voegen Br2, KI en Na2S2O3.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Olie & vet

Ok dat vind ik tof: dat uit broom jood ontstaat, fusiereactortje? Even zweden bellen :)

Maar even serieus, broom moet je helemaal vergeten in deze proef.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Olie & vet

Hmm.. Zoiets vond ik op internet en in mn boek. En onze leraar blijft doorzeiken dat we het met broom moeten doen. Dusja..

Maar hoe moet het dan??

Ik ben het spoor een beetje bijster.. Dacht dat ik nu wel goed zat..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Olie & vet

Al opgezocht wat jood en broom voor stoffen zijn? Let vooral op het smeltpunt en dan zie je ook waarom jood makkelijker hanteerbaar is. Duw dat je leraar maar onder de neus :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Olie & vet

sterker nog douw maar wat jood en broom onder je leeraar zijn neus.

kan zijn reactie al goed inschatten
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Olie & vet

ArcherBarry schreef: sterker nog douw maar wat jood en broom onder je leeraar zijn neus.

kan zijn reactie al goed inschatten
Het zal in dat geval geen additiereactie zijn, eerder eliminatie :P

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Olie & vet

Ik wil hier toch even een nuance aanbrengen: Eln1n0 heeft zijn info van de leraar niet voor niets gekregen.

In dit artikel klik staat waarom broom moet worden toegepast en waarom het niet met jood wordt gedaan.

Eln1n0, het kan met broom. Ik zou zelf de raad van je leraar opvolgen, omwille van je cijfer...

Je voorschrift ziet er niet slecht uit, maar je moet wel voor je voorschrift de raad van die ouwe wijze FsWd overnemen:
Ok dat vind ik tof: dat uit broom jood ontstaat, fusiereactortje?
Je bedoelt natuurlijk dat uit de overmaat broom en jodide respectievelijk bromide en jood ontstaat.

Kwantitatief werken met broom kan wel degelijk: Broom lost voor ca. 3,5 g/l op in water. Wij doen overigens zelf kwantitatieve analyses met broomwater.

Reageer