[scheikunde] Equivalentiepunt?!

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 22

[scheikunde] Equivalentiepunt?!

Ik heb me inmiddels half dood gezocht naar een mogelijkheid om het equivalentiepunt te berekenen. Maar ik kan het niet vinden, of ik begrijp het niet en kan het daarom niet vinden..

Ik begrijp dat het equivalentiepunt het punt is waar de titratiecurve op z'n steilst is. Maar is er ook een manier om, voordat je de titratie hebt afgerond, te berekenen waar het equivalentiepunt zit?

Ik heb overigens al wel het practicum gedaan, curve en alles heb ik, maar voor het verslag dat ik moet schrijven wou ik eigenlijk doen alsof ik zeer veel aan mijn voorbereiding heb gedaan.. (Als scholier schiet dat er nog wel eens doorheen ;) )

Alvast bedankt :)

Herman

P.S. Het kan misschien lijken dat ik veel vragen stel, maar dat is toch echt voornamelijk Rachel :P ;)

EDIT: Nu lees ik ergens dat een equivalentiepunt ook een buigpunt kan zijn?! I've lost it..!

EDIT 2: Ik leest nu hier :

Voor een zwak zuur tijdens de titratie geldt:

pH = pKz + log zout/zuur

Uit deze formule blijkt dat pKz = pH halverwege het equivalentiepunt.

Als pKz = pH halverwege het equivalentiepunt, is 2x pKz dan de pH op het evp? Denk het niet maar ik vraag gewoon..

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Equivalentiepunt?!

Waarom 2x? 50%/50% in het equivalentie punt toch? 50/50 = 1, log van 1 = 0 dus pH is pKa in equivallentie punt.

Berichten: 22

Re: [scheikunde] Equivalentiepunt?!

Ok, dus het equivalentiepunt zit op de pKz waarde (dit kan je lezen als pH waarde neem ik aan? Heb er nooit mee gewerkt..)

Maar zou je me dan kunnen uitleggen hoe het nou zit met het equivalentiepunt? Ik heb een afbeelding gevonden van iemand die ongeveer hetzelfde practicum heeft gedaan als dat ik heb uitgevoerd, zijn curve zag er zo uit:

Afbeelding

Dan staat er als onderschrift: ' Het equivalentiepunt vinden we in de titratiecurve terug als een buigpunt. ' Over welke curve heeft hij het dan, en hoezo equivalentiepunt als het een buigpunt is?! Ik snap het niet meer :(

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Equivalentiepunt?!

Zo moeilijk is het niet ze. Het noemt wiskunde.

Buigpunt van de kromme valt samen met het equivalentiepunt.

Het equivalentiepunt is het volume van je titrant dat je moet toevoegen opdat equivalente hoeveelheden van je reagentia hebben gereageerd.

Wat reageert er? Denk zelf eens na, reken in mol en hou rekening met je voorgetallen in je reactievgl.

En dat van die pKa, dat klopt allemaal niet.

Berichten: 22

Re: [scheikunde] Equivalentiepunt?!

Ach tuurlijk! Nu zie ik het opeens.. Ach, beter laat dan nooit..

Maar nu is mijn nieuwsgierigheid wel geprikkeld; hoe zit het dan met die pKz?

Berichten: 173

Re: [scheikunde] Equivalentiepunt?!

Correct me if I wrong (anybody)

maar volgens mij (lang geleden dit) is de pKz de zuurconstante en heeft dat alles te maken met wanneer een buffer omslaat naar zuur toe.

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Equivalentiepunt?!

Waarom 2x? 50%/50% in het equivalentie punt toch? 50/50 = 1, log van 1 = 0 dus pH is pKa in equivallentie punt.
Dit klopt dus niet. In het equivalente punt wordt de pH bepaald door uw reactieproduct. Wanneer men een sterke base titreert met een zwak zuur, is het reactieproduct een zout dat zwak basisch reageert (waarom? redeneer zelf eens..). Het horizontale gebied in je titratiecurve, voor je EP, noemt men het buffergebied. Waarom? Denk zelf eens, tip: je voegt stelselmatig sterke base aan je zwak zuur: wat vormt er een buffer?

De buffercapaciteit is het grootst in het midden van je buffergebied (vorderingsgraad 50%), inderdaad, dat is een lang verhaal maar het komt er dan op neer dat, via de bufferformule, pH=pKa van je zwakke zuur.

Stel: HA <=> H+ + A-

Bij vorderingsgraad van 50% is: A- / HA = 1 want 50% van je oorspronkelijk zwakke zuur is omgezet naar zijn basische vorm, dus rest er nog 50% niet?

Dus pH=pKa + log 1 = pKa

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Equivalentiepunt?!

JFeenstra schreef: Correct me if I wrong (anybody)

maar volgens mij (lang geleden dit) is de pKz de zuurconstante en heeft dat alles te maken met wanneer een buffer omslaat naar zuur toe.
Ongeveer. Het zit zo: wanneer de pH groter is dan de pKa van je zuur, zal het dissociatie-evenwicht verder naar rechts verschuiven, ofwel, de stof zal zuurder reageren en komt vooral voor onder de basische vorm

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Equivalentiepunt?!

Napoleon1981 schreef: Waarom 2x? 50%/50% in het equivalentie punt toch? 50/50 = 1, log van 1 = 0 dus pH is pKa in equivallentie punt.
Stel: HA <=> H+ + A-

Bij vorderingsgraad van 50% is: A- / HA = 1 want 50% van je oorspronkelijk zwakke zuur is omgezet naar zijn basische vorm, dus rest er nog 50% niet?

Dus pH=pKa + log 1 = pKa
Dat zeg ik toch ook precies of ben ik nou scheel? Ik had alleen de hendersson hasselbach niet opnieuw uitgeschreven.

Edit: oh nou zie ik het, moet halverwege het equivallentie punt zijn. Factor 1/2 vergeten.

Berichten: 223

Re: [scheikunde] Equivalentiepunt?!

HermanRachel schreef: Ok, dus het equivalentiepunt zit op de pKz waarde (dit kan je lezen als pH waarde neem ik aan? Heb er nooit mee gewerkt..)

Maar zou je me dan kunnen uitleggen hoe het nou zit met het equivalentiepunt? Ik heb een afbeelding gevonden van iemand die ongeveer hetzelfde practicum heeft gedaan als dat ik heb uitgevoerd, zijn curve zag er zo uit:

Afbeelding

Dan staat er als onderschrift: ' Het equivalentiepunt vinden we in de titratiecurve terug als een buigpunt. ' Over welke curve heeft hij het dan, en hoezo equivalentiepunt als het een buigpunt is?! Ik snap het niet meer :(
zo op het eerste oog zie ik 2 equivalentiepunten

Reageer