[scheikunde] Chloorberekening via chloorkalk.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Chloorberekening via chloorkalk.

Hallo dames en heren. Dit is mijn eerste berichtje hier, ik heb net al rond gezocht maar ik zie niet iets wat hier mee verband houdt..

Ik moest een onderzoek doen voor school, ik kon kiezen uit een aantal simpele proefschriften en moest verder zelf alles uitvogelen.

Chloorkalk + zoutzuur. Dan ontstaat chloorgas, dit in een wasfles geleiden met kaliumjodide. Het chloorgas lost op en dit titreren we met thiosulfaat.

Alleen nu zit ik - tot mijn eigen verbazing - te tobben over die reactievergelijking.

Ca(ClO)2 (s) + 4 HCl (l) ==> Ca[2+] (aq) + 2 H2O (l) + 3 Cl2 (g)

Ik had hem eerst fout, maar had alle proeven al gedaan. Ik heb dus elke proef gedaan met een vaste hoeveelheid chloorkalk en een ruime overmaat van kaliumjodide en zoutzuur. Wat ik me nu afvraag, klopt de reactievergelijking op zijn minst?

De proeven opnieuw doen zal niet gaan dus dit zal wat gekke waarden geven die niet zo mooi rond zijn, maar ja. Als ik dit verslag goed af zou ronden zou het wel mooi zijn.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Met vriendelijke groet,

Rob

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Chloorberekening via chloorkalk.

Ca(ClO)2 (s) + 4 HCl (l) ==> Ca2+ (aq) + 2 H2O (l) + 3 Cl2 (g)


De vergelijking klopt niet: rechts is de totale lading +2, links is deze 0.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Chloorberekening via chloorkalk.

verder is HCl: HCl(g) of H+(aq) + Cl-(aq)

heb je chloorkalk als vaste stof of als oplossing?

nu zal je net mee maken dat chloorkalk niet oplost en ik met een rood gezicht kom te staan :oops:
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Chloorberekening via chloorkalk.

Heeft een oplosbaarheid van 21 % m/m in water, dus zou zeggen van wel :P

Kleine tip die ik kan meegeven is dat er calciumchloride ontstaat.

Reageer