[scheikunde] oxidator reductor

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] oxidator reductor

Hallo!

Mij werd gevraagd de redoxreactie van aluminium met chroom3nitraatoplossing te geven. Ik vond de stoffen Al, Cr3+, NO3- en H2O. Vervolgens ging ik kijken welke van deze stoffen reductoren en welke oxidatoren zijn. Hierbij stuitte ik op het volgende probleem. NO3- staat bij de oxidatoren als NO3-+H2O+2e-. Ik ging er dus vanuit dat NO3- een oxidator was in dit geval omdat ik immers H20 heb. Dit bleek niet het geval volgens het boek. Toen las ik dat NO3- alleen in een salpeterzuuroplossing kan reageren omdat daar H+ in zit. Maar hoe zit het dan met de NO3- + H2O??

Dezelfde vraag geld voor Cr3+. Gegeven is dat ik Cr3+ heb. Gevraagd wordt of dit een reductor en/of oxidator is. Hij staat zeker bij de oxidatoren maar wederom vind ik bij reductoren: 2Cr3+ + 7H2O. Ik heb die H2O in de oplossing maar toch zegt het boek dat het geen reductor is.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen (waarschijlijk is het een hele makkelijk of zelfs domme vraag, maar ik ben nou eenmaal zo groen als gras op het gebied van sk

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Ik heb je vraag afgesplitst van het zeer oude topic waar je het in had geplaatst.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: [scheikunde] oxidator reductor

Ten eerste domme vragen bestaan niet.

Je kan het beste kijken wat de sterkte reductor is van je lijstje (mits alle omstandigheden aanwezig zijn).

Dus dan krijg je het volgende (sorry had geen zin in superscripts ;) :

Al3+ + 2e <-> Al(s) (-1,67) oftewel een sterke reductor (de sterkste uit het lijstje)

Cr3+ + 3e <-> Cr(s) (-0,74) een sterkere reductor (zwakker dan Al) en een zeer zwakke oxidator

enz.

Het makkelijkst werken is het zoeken van de sterkste oxidator oftewel in Binas de eerst kolom van tabel 48 (druk 4) van boven naar onder en dan 'stoppen' bij een oxidator die aan jouw 'criteria' voldoet.

Daarna zoeken naar de sterkste reductor, nu is het alleen zoeken van onder naar boven in de 2e kolom van diezelfde tabel en wederom stoppen bij de juiste criteria.

Lukt het zo wel?
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Reageer