Gelfiltratie van 'wit van ei'

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 52

Gelfiltratie van 'wit van ei'

Hallo daar

In het labo biochemie moeten wij de proteïnen uit 'het wit van een ei' scheiden en bepalen d.m.v. gelfiltratie en via een absorbantiespectrum.

Wij moeten hiervoor een werkschema opmaken;

Hierbij heb ik de volgende vraag:

Welke soorten proteïnen zitten in 'het wit v/e ei zitten', en aan welke golflengte absorberen zij het best?

De normale golfelnte voor een eiwit is 280 nm en de meting gebeurd in een kwarstcuvet...

Alvast bedankt

mvg

Tom

Berichten: 19

Re: Gelfiltratie van 'wit van ei'

Ik begrijp je vraag wel, maar ik vind eigenlijk dat het van een verkeerd uitgangspunt wordt gesteld. Je moet denken als een onderzoeker. Daar is deze opdracht ook voor bedacht, denk ik. Bedenk wat je met een gelfiltratie kunt uitvinden, en vervolgens wat je met een lichtspectrum zou kunnen uitvinden. Als je alles al vantevoren wilt weten kun je net zo goed zo'n proef niet doen, anderen hebben die immers al gedaan en de uitkomst kun je gewoon in een boek vinden. Alleen in de praktijk van het vak zal je zien dat jij degene zult zijn die het eerst iets gaat uitvinden, en daar is je opleiding ook op gericht. Dus ik zeg lekker niets. :D

Berichten: 52

Re: Gelfiltratie van 'wit van ei'

Ok,

Bovenstaande is waar en kan ik mijn mening in terug vinden...

Aleen mijn docent niet, ik moet immers een werkschema maken waarin bovenstaande zaken moeten in voor komen...

Anders zou ik wel die proef wel al een onderzoeker kunnen oplossen...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Gelfiltratie van 'wit van ei'

ik ben van mening dat je het zelf zou moeten zoeken. alles vragen is wel makkelijk maar een goede onderzoeker hoeft niet alles te weten, als hij maar goed kan zoeken.

ik zal even rond gaan googlen/yahooen op eieiwitten of egg protein

wikipedia, food-info en fooddata zouden je waarscheinlijk kunnen helpen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 52

Re: Gelfiltratie van 'wit van ei'

Antwoord 1:

Ovalbumine, (terug gevonden op chemieforum...)

Nu nog de golflengte vinden

alvast bedankt

Berichten: 19

Re: Gelfiltratie van 'wit van ei'

Afbeelding Kan het toch niet laten, ik zeg twee woorden, en je moet zelf maar zien wat je ermee doet: "molgewicht" en "ijklijn"

Reageer