Wat is dit precies?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 65

Wat is dit precies?

Ik heb onlangs (2 dagen geleden) een proefje gedaan om koperacetaatkristallen te maken.

daarvoor heb ik verdund azijnzuur op een eurocentmuntje dat ik net gekuisd had gedruppeld, en na 1 dag was er een gehele laag donkerblauwe stof met heel wat glinsterende kristallen in aanwezig. Hierna heb ik het muntje omgedraaid en aan de ommezijde hetzelfde gedaan.

Nu, na nog een dag, is enkel nog maar het buitenste randje van de onderkant van het muntje zo, de overgrote meerderheid van de onderkant is nu een soort turkoois geworden. Ik weet niet precies wat het is, ik heb al wat rondgezocht, maar ik vermoed dat het kopercarbonaat is...

Ik heb ook net ontdekt dat het niet in water oplost...

alvast bedankt

Thomas

Berichten: 3.145

Re: Wat is dit precies?

Een eurocent munt bestaat maar uit een dun laagje koper op een nikkel ondergrond. Die turquoise kleur is precies de kleur van nikkel(II)acetaat.

Bij een te kleine hoeveelheid zuur krijg je basisch nikkelacetaat, wat niet oplost in water en ook turquoise is.

Berichten: 65

Re: Wat is dit precies?

ah ok, maar er zijn twee soorten turkoois:

een lichter dat ervan kan geschraapt worden, en een donkerder dat eraan blijft plakken, en op de plaats waar er zout is afgeschraapt is er nog steeds een koperkleur, al is deze niet meer glanzend, maar dof

Plus ik heb net gevonden dat azijn in contact met koper kopergroen vormt.

Kopergroen is dus weldegelijk CuCO3... volgens mij is dat volgens deze reactie:

2Cu + CH3COOH + 2H2O + 5O2==>CuCO3 + 3H2O

wat volgens mij wel klopt, aangezien er wel wat zuurstof in de lucht zit...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Wat is dit precies?

Kopergroen is dus weldegelijk CuCO3... volgens mij is dat volgens deze reactie:

2Cu + CH3COOH + 2H2O + 5O2==>CuCO3 + 3H2O

wat volgens mij wel klopt, aangezien er wel wat zuurstof in de lucht zit...
LP-078, dit klopt net zo als het hart van Almelo ! Niet dus.

Het is onmogelijk dat er kopercarbonaat ontstaat uit azijnzuur en koper. Bovendien klopt je reactievergelijking nog minder dan dat hart van Almelo.

Ik denk dat woelen het bij het rechte eind heeft, voorzover ik uit je beschrijving kan halen.

Maar goed, als je zekerheid wilt hebben dat je wel of geen CuCO3 hebt: doe een beetje in azijn. 8-) Als het bruist, dan heb je carbonaat.

Berichten: 3.145

Re: Wat is dit precies?

Er zal hoe dan ook acetaat in je groene spul zitten. Het acetaat ion wordt niet geoxideerd door zuurstof uit de lucht. Die reactie die je geeft klopt niet.

Als je echt geen nikkel ziet en alleen nog maar koper, dan zou wel kunnen dat je een basisch acetaat van koer hebt gekregen, al zou ik dat wel wat donkerder verwachten. Maar goed, door een fijne verdeling kan het er lichter uit zien.

Basische zouten kunnen ontstaan als het materiaal droog wordt. Je krijgt dan hydrolyse. Simpelweg komt het neer op het volgende:

Cu(CH3COO)2 + H2O --> Cu(OH)(CH3COO) + CH3COOH

In werkelijkheid ligt het wel iets gecompliceerder, maar dit geeft wel redelijk weer hoe een basisch zout kan ontstaan. Dat is een bekend verschijnsel bij zouten van zwakke zuren. Deze reactie kan optreden als alle vrije azijnzuur is weggedampt.

Dus, met je nieuwe informatie er bij zou ik nu gaan voor basisch koperacetaat. Dit kan zelfs wat CO2 opnemen uit de lucht (maar alleen als het vochtig is) en dan kun je een basisch koperacetaat/carbonaat mengsel krijgen.

Reageer