Expansievat

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Expansievat

Het expansievat van mijn CV-installatie geeft het naar mijn mening nogal snel op. Om de paar jaar blijkt dat het membraan lek is waardoor ik weer een nieuwe moet halen.

Nou zat ik te bedenken dat het misschien komt door de montagestand. Ik monteer het vat met de wateraansluiting boven, het vat zelf rust gewoon op de vloer. Is dat de correcte manier? Of is het beter het vat andersom te monteren met de wateraansluiting onder?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Expansievat

Ik monteer het vat met de wateraansluiting boven
Bij mij thuis aan de cv hangt ie ook zo, en al 7 jaar geen enkel probleem gesignaleerd. Verder heb ik op mijn bedrijfje 2 hydrofoortankjes in een pompschakeling staan, hiervan staan de membranen horizontaal, en ook dat draait al 12 jaar pijnloos. Ik zie eerlijk gezegd geen technische reden om zo'n ding om te draaien.

Ik kan maar één ding verzinnen, en dat is dat hij met een hoge voordruk is geinstalleerd, en dat ie daardoor eigenlijk permanent maximaal "opgeblazen" staat. En dit hersenspinsel is misschien ook wel technische onzin.

Pech? Kwaliteit?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Expansievat

Te hoge voordruk, dat zou het wel eens kunnen zijn.

Het vat staat achter de ketel, bijna op het hoogste punt van de installatie, waar de waterdruk het laagst is. En de waterdruk houd ik daar expres een beetje aan de lage kant, omdat het huis nogal hoog is, en anders de druk onderin te hoog wordt.

Er zijn twee mogelijkheden: de waterdruk toch maar een beetje opvoeren, of de voordruk verlagen.

Eerst maar eens de voordruk meten, maar dan heb ik weer het probleem dat het luchtventiel op de grond staat. Hoe kom ik daar tussen zonder de boel te slopen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Expansievat

Mogelijk idee: Zet eerst je installatie op bijv 1 bar overdruk (gemeten ergens in de buurt van je vat (manometer op de ketel?). Hoeveel water kun je uit je installatie aftappen voordat de druk bovenin je installatie terug 0,5 bar overdruk is? En terug 0 baro? daaruit kun je toch ruwweg de voordruk bepalen (P.V= constant) (bij verwaarloosde elastische kracht van je membraan tenminste).

Tenzij ik verkerd ben ingelicht (mogelijkheid bestaat) bevindt de membraan zich ter hoogte van de lasnaad van je vat. Dus moet voor elke voordruk het luchtvolume bij elke installatiedruk te berekenen zijn.

http://www.flamco.nl/beheer/body_faqs.php?...=1&onderwerp=16

is nog een FAQ-verhaal over expansievatproblemen.......

Ik ga nog es wat verder googelen om mijn bovenstaande verhaal te checken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer