[scheikunde] redoxreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 40

[scheikunde] redoxreacties

hallo,

morgen heb ik een herkansing basischemie en daar vallen redoxreacties helaas onder.

ik heb de volgende opgave:

H2O2 + Cr2O72- ---> O2 + Cr3+

Ik moet dus de redoxreactie opschrijven.

ik heb dat allemaal gedaan en kom op het volgende antwoord.

2Cr2O72- + 28H+ + 3H2O2 ---> 4Cr3+ + 14H2O + 3O2 + 6H+

Mijn leraar krijgt het volgende uit dezelfde opgave

3H2O2 + 8H3O+ + Cr2O72- ---> 3O2 + 2Cr3+ + 15H2O

Mijn vraag is nu wat doe ik fout :/ ik zit nu bijna 2 uur te denken en mijn boek door te bladeren ik vind wel steeds iets wat er op lijkt maar ik kan er net niet achter komen hoe het moet.

En waarom gebruikt mijn leraar H3O+ ? hoe kan ik dit doen

alvast bedankt

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] redoxreacties

Geen van deze reacties klopt. Dichromaat geeft met waterstofperoxide in zuur milieu het intens blauwe CrO5. Deze laatste stof is een diperoxo-complex en kan beter worden beschreven als CrO(O2)2. Als je het echt precies wilt beschrijven dan moet je eigenlijk schrijven CrO(O2)2(OH2). Behalve de oxo-groep en de twee peroxo groepen zit er ook een watermolecuul gekoppeld aan het chroom atoom.

Bij iets hogere pH (neutraal tot licht basisch) splitst dit complex een proton af en je krijgt het violette anion [CrO(O2)2(OH)]-.

De notatie H3O+ wordt veelal gebruikt om aan te geven dat losse H+ ionen niet bestaan in waterige oplossing. Het H+ ion wordt gehydrateerd en dat wordt (vereenvoudigd) weergegeven als H3O+.

Bij een overmaat waterstofperoxide kan deze diepblauwe stof het waterstofperoxide reduceren en ontstaat er zuurstof en een chroom(III) complex. Allemaal erg ingewikkelde chemie en zeker niet iets voor een basischemie cursus.

Een leuk experiment waarbij de vorming van bovengenoemd peroxo complex wordt gedemonstreerd is het volgende:

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/...erial/cro5.html

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] redoxreacties

Ik kan je wel een makkelijkere geven, mocht je daar interesse in hebben. Kun je daar tenminste mee oefenen. Ik wil van je weten: de totale reactie EN beide halfreacties. Volgens mij heb je wel de juiste (en enige die ik zelf in binas vind van dichromaat :P ) gevonden.

1) Kaliumdichromaat met ijzer(II)sulfaat in zuur mileu

2) Kaliumpermanganaat met zink(II)carbonaat, wederom in zuur milieu. Tijdens toevoegen van het aangezuurde permanganaat begint je troebele zinkcarbonaat-oplossing te bubbelen, en wordt helder.

Het gebruikte zuur is zwavelzuur, de 2e vraag bevat een strikvraagje (geen probleem als je die niet vindt).

Hoe je leraar aan H3O+ komt: de notatie van een los proton (dat is wat H+ eigenlijk is) opgelost in water komt in de praktijk niet voor. Zodra een proton van zijn geconjugeerde base loskomt, vormt deze meteen met water H3O+.

Berichten: 40

Re: [scheikunde] redoxreacties

oke volgens mij ga ik bij die eerste opgave al meteen de fout in :(

ik denk dat de volgende reactievergelijking plaatsvindt.

K2Cr2O7 + Fe2+SO42- ---> K2SO42- + Fe2+ + Cr2O7

is dit wel goed. Zo nee zou je mij kunnen verbeteren anders maak ik straks een redoxreactie die niet mogelijk is

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] redoxreacties

Zoals ik al zei, probeer de halfreacties eerst eens op te stellen. Van een simpele ionenwisseling is namelijk geen sprake meer. Volgens mij heb je ook nog moeite met het noteren van doodgewone zouten: K2SO42- bestaat niet.

Berichten: 40

Re: [scheikunde] redoxreacties

het klinkt heel dom maar ik weet niet precies wat de reactieproducten zijn :( .

K2SO4

Is toch een goed oplosbaar zout in water 8-[

Berichten: 840

Re: [scheikunde] redoxreacties

De halfreactie van dichromaat is:

Cr2O72- + 14 H+ + 6 e- >>> 2 Cr3+ + 7 H2O

Van ijzer(II) :

Fe2+ >>> Fe3+ + e-

Berichten: 40

Re: [scheikunde] redoxreacties

dit klopt volgens mij niet

1: K2CrO72- + 14H+ + 4 e->>> 2Cr3+ + 7H2O + 2K+

2: FeSO4 >>> Fe2+ + 4 e-

totaalreactie: K2CrO72- + 14H+ + FeSO4 >>> 2Cr3+ + 7H2O + 2K+ + Fe2+

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] redoxreacties

Dit rammelt aan alle kanten.

Halfvgl 1: dichromaat is een tweewaardig anion; als je daar twee K's aanplakt compenseren die de negatieve lading. Het geheel is dan neutraal. Voor de ladingsbalans heb je dan 6 e nodig ipv 4.

Halfvgl 2: dit is geen redoxvergelijking. IJzer is zowel voor als na de pijl 2+. Wat gebeurt er met je sulfaat?

Berichten: 40

Re: [scheikunde] redoxreacties

euhm jah :/ geen id eigenlijk. Ik had eerst iets anders in mn hoofd.

K2CrO7 + FeSO4 >>> K2SO4 + FeCrO7

Oxidator: K2Cr2O7 + 6H+ >>> K2SO4 + 3H2O + 2e-

Reductor: FeSO4 + 3H2O + 4e- >>> FeCr2O7 + 6H+

-----------------------------------------------------------------------------------

ox vermenigvuldigen met 2 en reductor met 0

dan krijg je.

2K2CrO7 + 12H+ + FeSO4 + 3H2O >>> 2K2SO4 + 6H2O + FeCr2O7 + 6H+

En dit is wat jij bedoeld ?

1: K2CrO7 + 14H+ + 6 e->>> 2Cr3+ + 7H2O + 2K+

2: Ik heb geen id hoe deze reactie is

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] redoxreacties

Het hele dichromaat valt je uiteen!!! Kijk dan in vredesnaam in binas ofzo, en hou die reacties ook aan!

Dat laat je goed zien in het 2e deel, waarom pas je dat dan ook niet toe in je totaalreacties? Dit zijn zoals ik al zei GEEN ionenwisselingsreacties.

Volgens mij weet jij de definitie niet van een redoxreactie, dan heeft het ook geen zin om opgaven te maken omdat je dan toch alleen maar zit te gissen. Tijd om je leerboek er eens bij te nemen Afbeelding

Berichten: 40

Re: [scheikunde] redoxreacties

kijk ten eerste chemie ligt mij totaal niet. Ik snap dit onderdeel niet, ten tweede ik heb mijn binas al bekeken maar als ik in tabel 48 van binas kijk zie ik gewoon niet welke redoxreactie ik moet gebruiken.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] redoxreacties

Mag ik hier even een suggestie doen aan de OP? Ga eerst nog weer eens even de boeken in, als ik dit allemaal zo zie en hoe FsWd zijn best doet, maar toch niet verder komt, dan denk ik dat er maar 1 oplossing is.

Studeren, studeren en studeren Afbeelding

Daarna moet je maar eens weer terugkomen, en ook ik wil dan best meehelpen met een paar 'verse' opgaven waar jij dan uit zou moeten komen.

Begin eerst ook eens met wat simpelers dan dichromaat. Denk eens na over redox reacties als

chloor + bromide

ijzer metaal + koper(II) ionen

Als je die kunt, dan pak je de iets ingewikkelder.

Berichten: 40

Re: [scheikunde] redoxreacties

Ik ben iedereen heel dankbaar omdat ze mij proberen te helpen en vooral FsWd omdat hij veel moeite doet om het mij uit te leggen. Ik snap makkelijke redoxreacties op zich wel. maar als het iets moeilijker wordt loop ik al gauw vast.

bij het opstellen van een redoxreactie doe ik dit.

1. schrijf de ongebalanceerde reactievergelijking op

2. bepaal welke atomen als oxidator en als reductor dienen schrijf de beide halfreacties op

3. maak de reacties kloppend voeg H2O aan de kant met de minste Zuurstof en maak dit kloppend door H+ aan de andere kant toe te voegen

4. balanceer elke halfreactie door elektronen aan beide halfreacties toe te voegen aan de kant die de hoogste positieve lading heeft.

5. vermenig de halfreacties zo dat het aantal elektronen in beide halfreacties gelijk is.

6. tel de halfreacties bij elkaar op en streep de elektronen en dezelfde stoffen links en rechts van de pijl weg

7. vervang H+ door H3O+

bij makkelijke redoxreacties lukt me dit wel maar als het iets moeilijker wordt klap ik al gauw dicht.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] redoxreacties

Gewoon rustig dezelfde strategie gebruiken als bij simpele redoxreacties en goed opletten dat de ladingen en atomen aan beide kanten van de pijl gelijk blijven in de totale reactievergelijking. Dat laatste moet je altijd nog een keertje controleren als je de reactievergelijking hebt uitgeschreven.

Reageer