Universiteit keuze

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 840

Universiteit keuze

Hallo,

Ik heb de keuze genomen dat ik volgend jaar waarschijnlijk scheikunde ga studeren.

Nu zit ik erg te twijfelen welke universiteit ik moet kiezen....

Die voorlichtingsdagen zijn niet 'eerlijk'. In delft zullen ze zeggen dat zij de beste zijn, in Utrecht zullen ze zeggen dat zij de beste zijn, enz. Het geeft mij geen goed beeld. Alles wordt geidealiseerd.

Ik dacht : ik ga het eens proberen op neutraal terrein, oftewel chemieforum.

Ik zoek naar een universiteit die niet te technisch is, oftwel Delft. Utrecht, Amsterdam, en ik weet niet wat zouden allemaal mogelijkheden zijn, ook Delft/Leiden.

Ik houdt vooral van de scheikunde zelf, niet perse het fabriekachtige (Delft). Ik zou graag dan ook later het onderzoek in gaan. Ik zou graag in ieder geval het eerste jaar vanuit thuis (Rotterdam) studeren, omdat ik het eerste jaar zeker wil halen, en geen al te gekke dingen wil doen. Dan zou Delft en Leiden ideaal zijn... Maar mijn leraar adviseert me weer Amsterdam en Utrecht, omdat ze veel beter zijn. Allemaal erg verwarrend en lastig.

Kunnen jullie mij misschien een goed beeld geven? Voorlichting bij de universiteit zelf is toch wat partijdig, zij zullen hun universiteit idealiseren.

En is het mogelijk om van Leiden/Delft na de bachelor over te stappen naar Universiteiten zoals Utrecht?

Berichten: 740

Re: Universiteit keuze

Overstappen is altijd mogelijk na de Bachelor.

Beste universiteit is nogal een vaag begrip, dus ik denk dat je hier niet veel aan zal hebben. Elke universiteit heeft zo zijn goede en slechte punten.

Mocht je meer in de richting van biochemie e.d. willen gaan, dan zou ik de keuze maken voor Amsterdam of Utrecht, aangezien die ook grote biologie faculteiten hebben.

Berichten: 1.122

Re: Universiteit keuze

Het probleem is dat weinig (ex-)studenten vergelijkingsmateriaal hebben. Ik vond de master opleiding die ik deed in analytische chemie goed. Dat was een gecombineerde opleiding van de VU en de UVA. Maar ik kan het niet vergelijken met andere universiteiten. Ik zou zelf mijn keuze voor een bepaalde uni meer af laten hangen van de reisafstand, je algehele idee van de uni (de sfeer etc.), naar welke uni gaan vrienden/bekenden.

Afhankelijk van de hoeveelheid praktijk die je zult krijgen kun je nog kijken wat de universiteiten aan praktijkruimte te bieden hebben.

Verder vraag ik mij af of er echt duidelijke verschillen zullen zijn in niveau tussen de universiteiten. Is dat meetbaar?

Berichten: 70

Re: Universiteit keuze

Ik dacht wel dat er bepaalde universiteiten beter zijn in een bepaald vakgebied binnen de scheikunde, de een bijvoorbeeld analytisch, de ander organisch. Welke wat heeft weet ik niet.

Berichten: 316

Re: Universiteit keuze

Ik heb zelf gekozen voor Utrecht omdat ik het lekker centraal vind en het onderwijs in Utrecht hoog aangeschreven staat. Ook hebben ze de beste opleiding voor anorganisch en dat vind ik wel interessant.

Het is inderdaad ongelooflijk afhankelijk wat jij wil. Kijk dus niet alleen naar scheikunde, maar ook de vakken waarmee je het eventueel zou willen combineren.

Berichten: 86

Re: Universiteit keuze

Ik zit zelf in mn tweede jaar in Utrecht, en het bevalt prima. Je moet sowiezo eerst kijken of je chemische technologie (Delft/Eindhoven, Wageningen?) of scheikunde wilt gaan doen. Maar zoals je zei, je houdt van de scheikunde zelf (en niet van het rekenen aan processen en productstromen).

Utrecht heeft het grootste aantal scheikundestudenten in NL. Onderwijs is er ook wel goed. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat je het eerste jaar echt veel wiskunde en natuurkunde krijgt, plus veel quantumchemie. Dat is allemaal echt veel wiskunde gebruiken, daar moet je je niet in vergissen. Maar als je doorzet haal je het wel, en de volgende jaren mag je behoorlijk veel zelf invullen qua vakken. (Als je tenminste studiepunten haalt, anders wordt je er vanaf gekickt.)

Het schijnt volgens een of ander onderzoek te zijn dat er de meeste scheikunestudenten na 4 jaar al afstuderen. Dat is dan goed ofzo.

Utrecht heeft ook idd grote biochemiegerelateerde groepen. Je wordt er redelijk mee doodgegooid als je een eindejaarsproject gaat doen. Maar er is volop keuze in andere dingen hoor. En je kan idd je master altijd ergens anders gaan doen.

De voorlichtingsdagen zijn idd een farce. Ik heb er zelf ook weleens op gestaan, en er wordt maar een klein, leuk, gedeelte van de studie belicht.

Voor de rest is er de stad Utrecht nog, een gezellige studentenstad. En de studievereniging Proton, heel gezellige en erg actief met feesten/lezingen/excursies e.d.

Ik ken wel mensen die vanuit Rotterdam naar utrecht reisden elke dag, je moet zo'n anderhalf uur rekenen max geloof ik. Maar als je je nu inschrijft bij de SSH kan je goedkoop een kamer krijgen.

Hopelijk heb ik wat verhelderd!

Berichten: 840

Re: Universiteit keuze

Bedankt voor alle voorlichting!

Ik vind inderdaad het scheikunde zelf het leukst Gruson.

Hoe is de Utrecht Universiteit (scheikunde) het makkelijkste bereikbaar via de trein? Utrecht centraal? Ik zit met Google Maps en op de site zelf te zoeken, maar ik kan het op een of andere manier niet vinden 8-[

Oftewel, hoe lang duurt het om van Utrecht Centraal (of misschien een ander station in Utrecht?) om bij de faculteit te komen? Ik heb uitgerekend dat het me ongeveer 80 minuten gaat kosten om van mijn huis tot Utrecht Centraal te komen.

Het is wel jammer van al die natuurkunde en wiskunde, maar dat is toch op elke scheikunde-opleiding?

Berichten: 70

Re: Universiteit keuze

Ik meen iets van 10 minuten met de bus. Afhankelijk van de drukte :)

Volgens mij heeft elke opleiding scheikunde veel wiskunde, maar dat krijg je met beta-studies. Vaak is het in het eerste jaar je er even doorheen bijten, omdat je breed moet beginnen. Daarna wordt het leuker ;)

Berichten: 3.145

Re: Universiteit keuze

Zonder wiskunde heb je toch niks? Dat is de basis voor alle natuurwetenschappen. Als je echt dingen wilt gaan begrijpen (dus niet alleen beschijvend, maar onderliggende principes), dan kom je uit bij de natuurkunde (kwantummechanica) en daarvoor heb je wiskunde nodig.

Zelf heb ik electrotechniek gestudeerd en dat is eigenlijk van het zelfde laken een pak. Heel veel kwantummechanica en vaste stof fysica, want dat heb je nodig om halfgeleiders te kunnen begrijpen. Ik vond het echter niet erg, wiskunde vind ik ook een erg interessant iets :) .

Berichten: 316

Re: Universiteit keuze

Aangezien je met de trein komt van Rotterdam moet je de trein nemen naar Utrecht Centraal.

Vanaf Utrecht Centraal gaat er iedere 5 minuten een bus (Lijn 11, 12 of 12S) naar het UMC die ook stopt bij halte Sorbonnelaan. Daar uitstappen en je staat naast het F.A.F.C. Wentgebouw (dit is van jou af dan rechts en eht is het hoofdgebouw van scheikunde) en een halte verder sta je naast het Kruyt gebouw (dit is dan links van je en is een ander gebouw waar je soms heen moet). Zelf heb ik er geen last van want ik kan het gelukkig aanfietsen, een klein half uurtje :P

Edit:

Die 5 minuten zijn eigenlijk maar 3 minuten, maar lijn 11 doet er iets langer over. Neem daarom als je gaat lijn 12(S)

[!]

Nog een toevoeging:

De busreis duurt inderdaad ongeveer 10 minuten, maar dikwijls zit de bus 's ochtends door al die studenten heel vol. Wees dus op tijd, dan kun je eventueel een bus later nemen.

Berichten: 2.399

Re: Universiteit keuze

woelen schreef: Zonder wiskunde heb je toch niks? Dat is de basis voor alle natuurwetenschappen. Als je echt dingen wilt gaan begrijpen (dus niet alleen beschijvend, maar onderliggende principes), dan kom je uit bij de natuurkunde (kwantummechanica) en daarvoor heb je wiskunde nodig.

Zelf heb ik electrotechniek gestudeerd en dat is eigenlijk van het zelfde laken een pak. Heel veel kwantummechanica en vaste stof fysica, want dat heb je nodig om halfgeleiders te kunnen begrijpen. Ik vond het echter niet erg, wiskunde vind ik ook een erg interessant iets  :) .
Helemaal mee eens, een solide achtergrond is de basis van alles. Vaak kun je daarna al heel ver komen door lastige onderwerpen gewoon simpel terug te redeneren naar een paar basis begrippen.

Voor Jor, ik zou de universiteiten gaan bekijken en gewoon degene kiezen die jou het meeste aanspreekt. Op dit moment is het heel lastig voor je om meteen de goede keuze te maken. Pak er gewoon eentje die je aanspreekt en in de buurt ligt (aangezien je dit belangrijk vindt) haal je bachelors, en ga dan eens bijsturen. Dat is vroeg zat :)

Reageer