Aspirine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Aspirine

Hallo allemaal

ik zit in VWO 6 en doe mijn profielwerkstuk over Aspirine, als onderdeel daarvan wilden wij zelf aspirine maken. Er is alleen een probleem er valt nergens een voorschrift te vinden over hoe we het salicylzuur uit wilgenbast kunnen krijgen. Kan iemand mij vertellen hoe ik dat in hemelsnaam voor elkaar krijg. Mijn tijd begint namelijk echt te drringen. :cry:

Alvast bedankt ;)

Berichten: 840

Re: Aspirine

Als je nu pas met practicum begin, terwijl de examens er bijna aankomen, zou ik dat extractieproces uit de wilgenbast overslaan. Maak aspirine rechtstreeks uit salicylzuur en azijnzuuranhydride, met geconcentreerd fosforzuur als katalysator.

Berichten: 2

Re: Aspirine

de vraag is niet of het nog kann maar hoe

kan iemand me helpen ??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Aspirine

Het makkelijkste wat ik kan bedenken is een stoomdestillatie, een andere mogelijkheid is een soxhlet extractie met ethanol of een ander tamelijk polair solvent met een beetje hoog kookpunt, dus geen spul als ether en aceton.

In beide gevallen kun je het spul opwerken door de organische laag op te lossen met ether, die te wassen met een basische oplossing zodat je alleen het salicylzuur meetrekt als natriumsalicylaat. Vervolgens de waterlaag weer zuur maken zodat salicylzuur uitkristaliseert.

Reageer