Thuis uitvoerbare gasreacties

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.337

Thuis uitvoerbare gasreacties

Zou iemand mij een paar reactievergelijkingen kunnen geven die thuis uitvoerbaar zijn?

Ik dacht aan gassen zoals H2S, Cl2, NO2,NH3,... Ik ken de gevaren van deze stoffen maar in kleine hoevelheden en goedverluchte ruimtes (of buiten) lijken mij deze stoffen bruikbaar.

Ik weet dat er zeer vaak met druk en temperatuur wordt gespeeld bij deze reacties (zoals het haber proces onder hoge druk en relatieve lage temperatuur om het evenwicht naar rechts te verschuiven) maar zijn er ook waarin de opbrengst en reactie snelheid hoog genoeg is bij kamertemperatuur of een ebetje verwarmd en bij atmosferische druk?

Of lukt dit enkel bij zuur base reacties met H2S?

Berichten: 3.145

Re: Thuis uitvoerbare gasreacties

Ik heb diverse reacties gedaan met gassen, die allemaal thuis zijn uit te voeren:

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/...ndex_gases.html

Veel gassen, zeker de gekleurde, zijn erg giftig, dus goede ventilatie of buiten experimenteren is wel belangrijk.

Berichten: 2.337

Re: Thuis uitvoerbare gasreacties

Dank je maar het probleem is natuurlijk om aan zo stoffen te raken die jij daar gebruikt. 8-)

Ontstaat er een neerslag wanneer ik ammoniakgas en waterstofsulfide in één proefbuis zou leiden? Of is het niet mogelijk om op deze manier ammoniumsulfide te maken?

Ik dacht ook aan expirementen met NO2 gas dat vrij komt bij reacties met HNO3.

Dat expirement waarin je NO2 in verschillende temperatuur omstandigheden brengt vind ik zeer fascinerend. :)

Berichten: 3.145

Re: Thuis uitvoerbare gasreacties

Een aantal van mijn experimenten gebruikt wat exotischer stoffen, maar er zitten er toch ook wel tussen, met meer down-to-earth stoffen, zoals de proef met waterstof en zuurstof uit electrolyse. Chloor en acetyleen zijn allebei gemakkelijk te maken uit eenvoudig te krijgen stoffen. Salpeterzuur is ook nog wel redelijk gangbaar. Ook chloraten zijn met enig zoeken wel te vinden en dan kun je ClO2 maken.

Ik geef toe, NbCl5 damp is redelijk exotisch. Dat was een gelukstreffer, ik vond een eBay-verkoper die NbCl5 verkocht voor een prikkie, eenmalige aanbieding :) .

Chromyl chloride is weer redelijk eenvoudig. Kaliumdichromaat (en soms ook natriumdichromaat) kun je kopen via een keramieker en zwavelzuur is ook nog wel aan te komen.

-------------------------------------

Mengen van H2S en NH3 levert geen vast ammonium sulfide. Omgekeerd levert een oplossing van ammoniumsulfide juist de beide gassen op door extreem ver doorgevoerde hydrolyse (zwak zuur + zwakker base).

Berichten: 840

Re: Thuis uitvoerbare gasreacties

chemaniac, hoe zit het eigenlijk gezien jouw ruimte om thuis te experimenteren?

Ik zie je nu al een jaar lang bezig met thuischemie, en natuurlijk maak je wel eens fouten, maar ik zie dat je niet een van die KNALBOEMBATS gastjes bent.

Kun je misschien wat fotos maken van je lab als je die hebt, en eventueel een beetje een idee geven wat voor stoffen je zoal hebt? Ik ben wel geinterresseert.

En als je stoffen nodig hebt, ik heb wel bronnen voor je. Ik vertrouw je, jij zal het volgens mij niet misbruiken. Als je in de buurt woont (Rotterdam) kun je ook eens langskomen, dan kan ik kleine hoeveelheden van stoffen doneren.

O ja , en blijf alsjeblieft uit de buurt van NO2 als je nog geen echte ervaring hebt met gassen. NO2 is zeer giftig. Het ruikt chloorachtig, maar in giftige concentraties is het niet echt irriterend. Het is dus moeilijk vast te stellen of je in gevaar bent of niet.

Begin met gassen zoals ammonia, zwaveldioxide, jood en eventueel chloor (ook wel gevaarlijk hoor!). De eerste 3 zijn niet heel erg giftig, en zijn erg interressant. H2S raadt ik je aan om af te blijven. Erg giftig. Bovendien is de waarnemingsgrens zo laag, dat vrijkomen van zelfs kleine hoeveelheden de buren al stank geeft.

NO2 blijft het gevaarlijkste gas wat relatief gemakkelijk te maken is. Ik heb hier 2 kleine ongelukjes mee gehad, en na beide lage blootstellingen had ik de volgende dag wat meer moeite met ademhalen (vandaag was er 1, is nu weer over). Hoge blootstellingen, die niet irriterend hoeven te zijn kunnen binnen 24 uur long eudema tot gevolg hebben, wat vaak leidt tot de dood.

Hier wat MSDS-en van de genoemde gassen:

http://msds.chem.ox.ac.uk/SU/sulfur_dioxide.html

http://msds.chem.ox.ac.uk/NI/nitrogen_dioxide.html

http://physchem.ox.ac.uk/msds/CH/chlorine.html

http://msds.chem.ox.ac.uk/HY/hydrogen_sulfide.html

http://msds.chem.ox.ac.uk/AM/ammonia_anhydrous.html

LC50= lethal concentration 50 percent kill

LCLo= lowest published lethal concentration

Om je even een beeld te geven: 1ppm is de concentratie die ontstaat als je 1mL puur gas los laat in een kubieke meter (1000L).

Als je dus buiten werkt, in kleine hoeveelheden kunnen elk van deze gassen weinig kwaad.

Veel mensen zeggen dat MSDS-en overdrijven. Dit is vaak zo, een goed voorbeeld is JTBaker MSDS. Die overdrijft altijd. Maar ik vind dat deze site (Oxford universiteit) wel goede MSDS-en maakt. LDCO

En nog een vraag aan Wilco, is dat chromylchloride niet ongelooflijk gevaarlijk? Ik heb dit gas nog nooit gemaakt , om het kankerverwekkend is, en bovendien in gasvorm. Hoe kun je hier veilig mee omgaan?

Berichten: 3.145

Re: Thuis uitvoerbare gasreacties

Chromylchloride is inderdaad geen kinderspeelgoed ;) .

Als je dit maakt moet je wel goed weten wat je doet. Het is niet zo dat die stof vanzelf kan ontbranden of ontploffen, dat valt wel mee. In combinatie met reductoren als suikers, alcohol, aceton e.d. kan het wel heftig reageren in een exotherme reactie, maar als je de damp hebt zonder reductor in de buurt, dan gebeurt er niet veel.

De giftigheid (carcinogene eigenschappen) is een groter probleem. Buiten werken of in een zuurkast is een optie. Aan de andere kant, je moet wel bedenken, ook deze stof is niet instant-death in a bottle. Als je een snufje hiervan binnenkrijgt, dan heb je niet direct kanker. Je moet wel proberen om blootstelling door inademen zoveel mogelijk te voorkomen en je moet er natuurlijk niet te vaak mee werken. Als jij 1 of 2 experimentjes hiermee doet op milligramschaal, dan denk ik niet dat er veel aan de hand zal zijn, zelfs al zou je een vleugje inademen.

Het spul heeft trouwens een kruidige geur in hele lage concentraties, in hogere concentraties schijnt het een zeer verstikkende geur te hebben, maar daar heb ik (gelukkig) geen ervaring mee.

Berichten: 39

Re: Thuis uitvoerbare gasreacties

Ik hou me ook met thuischemie bezig.Ik heb zelf een klein laboratorium met ong 42 verschillende chemicaliën. Dit zijn ethanol, methanol, isobutanol, azijnzuur, citroenzuur, gec. zwavelzuur, gec. zoutzuur 2-propanol enz. Ik zal wel een keer op een ander topic wat foto's versturen.

Berichten: 840

Re: Thuis uitvoerbare gasreacties

Ja fotos zijn altijd leuk om te zien. Ik heb een topic ervoor gemaakt, waar ook foto's van mijn lab op staan: http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=12747

Inmiddels zijn er in mijn lab sinds de fotos wel weer wat spullen bijgekomen. 1L azijnzuuranhydride, een gaswas-opstelling en kaliumbromaat (daar ga ik eens lekker broom mee maken , 500g KBrO3!)

Berichten: 3.145

Re: Thuis uitvoerbare gasreacties

daar ga ik eens lekker broom mee maken
Het is maar wat je lekker vindt :P :twisted:

Doe mij maar een lekkere pizza of tajine. Maar Jor, ik begrijp wel hoor wat je bedoelt, je zegt het alleen zo mooi ;) .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Thuis uitvoerbare gasreacties

of een keertje lekker aan een paar bonenschotels.

volgens mij maak je dan ook aardig wat gassen aan :P
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2.337

Re: Thuis uitvoerbare gasreacties

Ja dat H2S een zeer lage waarnemingsgrens heeft moeten mijn medegezinsleden tot mijn grote spijt vaak merken (vooral door ui en bonen :D )

Jor ik maak H2S door verkolen van haar. Dus die concentraties zijn zo laag dat ik ze amper ruik en ik heb een zeer simplistisch gesloten systeem gemaakt met rietjes en plakband (dat wonderwel relatief goed werkt.)

Mijn labo stelt spijtig genoeg niet zoveel voor. Ik heb geen afvoer Ik werk wel onder een velux die ik altijd openzet voor goede verluchting.

Maar onlangs is mijn labo ook nog repetitieruimte geworden. :oops: :P

Mijn stoffen bestaan odnertussen uit NaOH, HCl, HNO3, Methanol, Oxaalzuur, H2SO4, FeSO4, En ja wat metalen als koper,... Waar ik vaak Cu(NO3)2 van maak. (Ik weet het NO2 8-) )

Berichten: 840

Re: Thuis uitvoerbare gasreacties

Ik heb je wat bronnen gestuurd. Als je geen kraan hebt , of afvoer, dan moet je even een grote emmer water zetten waar je experimenteerd.

Ik raad je aan een afvoer te bouwen. Heb ik met mijn vader gedaan, hij is vrij handig. Ga naar de afvaldump of ROTEB en neem een tweedehands aanrecht. Daarna moet je de leidingen nog bouwen en klaar. Dat heb ik zelf niet gedaan , maar mijn vader. Mijn hele aanrecht+kraan+aanleggen van een TL buis heeft me 200 euro gekost, die mijn moeder geeft betaald (had nog 2 verjaardagen tegoed :P )

O ja, koop ook eens wat ammonia, en wat metaalzouten. Dan kun je al zoveel dingen doen. Ik zou als ik jou was woelen vragen om advies. Hij heeft mij top geholpen met advies, en het resultaat is perfect, ik heb de zaakjes nu redelijk voor elkaar.

Hoeveel geld heb je voor een redelijk labo over? Ik heb aan alles in totaal 600 euro besteed, waarvan ik er 400 heb moeten betalen, en mijn ouders de rest.

Oh, en 1 ding. Je werkt toch niet in de keuken he? :cry:

Dat is risicovol. Je krijgt dan kleine stofdeeltjes van bijvoorbeeld koperzouten, die overal kunnen gaan zitten. Op de lange termijn is het dan niet echt gezond.

Berichten: 2.337

Re: Thuis uitvoerbare gasreacties

Ahja ammonia heb ik was ik vergeten en natriumdiisocyanuuraat ook. Kan ik Cl2 van maken. :P

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Thuis uitvoerbare gasreacties

Ahja ammonia heb ik was ik vergeten en natriumdiisocyanuuraat ook. Kan ik Cl2 van maken. :P
Alleen die 2 niet bij elkaar kiepen, chloramine is geen toffe stof.

Reageer