Cisplatin

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 541

Cisplatin

Ik ben bezig met mijn stage en ik moet swab testen in een cleanroom voor cisplatin. Nou vroeg ik mij af of iemand een goed idee heeft voor een oplosmiddel en detectie systeem. Ik zat zelf te denken aan DMF en HPLC. Alleen volgens mij breekt het cisplatin af naar platina in puur DMF en platina is niet te traceren met de HPLC iemand anders een idee. Ik heb ergens een voorschrift gezien met een hcl oplossing maar volgens mij lukt het niet om daar de platina in op te lossen.

Berichten: 1.122

Re: Cisplatin

Een veel gebruikt detectiesysteem voor platinacompounds als cisplatin carboplatin en oxaliplatin is ICP of (grafiet oven-)AAS.

Verder zijn hier reeds artikelen over. Bijv van: Brouwers et al, Monitoring of platinum surface contamination in seven Dutch hospital pharmacies using inductively coupled plasma mass spectrometry, International archives of occupational and environmental health, Volume: 80, Issue: 8 (August 1, 2007), pp: 689-699

Conclusion: [...] he most effective extraction of Pt from the wipe materials was achieved bij 1%HCl (94-99%) [...]

Reageer