Springen naar inhoud

Nationale Wetenschapsquiz 2005

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_PeterPan_*

• Gast

Geplaatst op 29 december 2005 - 11:03

Hier een forum waarbij er per vraag over het antwoord wordt gediscussieerd.

De link werkt niet bij mij.

Ik vond de vraag over het lopen van de pinguin een aanfluiting. Dat komt natuurlijk omdat ik het "fout" had. Volgens mij waren alle drie de antwoorden correct. Het dier heeft misschien wel knieen, maar als hij ze niet gebruikt mag je ze niet zo noemen.

Bij de vraag over de wegzwemmende eendjes werd een uitleg gegeven van likmevestje. Als de eend sneller wegzwemt breiden de golven zich sneller uit. Waarom dan? Over welk fysisch verschijnsel hebben we het dan?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 48191 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 december 2005 - 12:45

momenteel geen tijd voor een duidelijke uitleg, maar hier is alvast een handig plaatje voor iemand die het wil uitleggen: Transversale en divergente golven....
Geplaatste afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8487 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 december 2005 - 16:24

Ik had begrepen dat het ging om de hoek die de golven maken. Deze hoek is altijd gelijk.
"Meep meep meep." Beaker

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 december 2005 - 11:21

(a*a/2 + b*b/2 + c*c/2 )/ (a+b+c) = (a2 + b2 + c2 ) / 120 > 10 bij ongelijke intervallen.

En dat is precies mijn probleem met de antwoorden: bij gelijke intervallen (en dat wordt niet uitgesloten in de vraagstelling) zou je dus precies 10 minuten als antwoord krijgen. Afhankelijk van de situatie kan je dus zowel antwoord B als antwoord C verdedigen....
Never underestimate the predictability of stupidity...

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 december 2005 - 11:28

En dat is precies mijn probleem met de antwoorden: bij gelijke intervallen (en dat wordt niet uitgesloten in de vraagstelling) zou je dus precies 10 minuten als antwoord krijgen. Afhankelijk van de situatie kan je dus zowel antwoord B als antwoord C verdedigen....

Er was duidelijk bij de vraag vermeld dat de treinen verschillende intervallen hadden. Wat niet vermeld was (en wat je dus ter discussie kunt stellen) is dat het tijdstip waarop je op het station komt uniform verdeelt is.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

ZonnTroLL

ZonnTroLL

• >250 berichten
  • 710 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 december 2005 - 12:46

Ik wist niet dat er hier een wedstrijd was...
In ieder geval ik heb 5 fouten.

en ik snap deze vraag niet.

Vraag 17: Bouw een toren van vierkante stoeptegels die zo ver mogelijk naar een kant overhelt. De tegels mogen alleen op elkaar gelegd worden, niet naast elkaar. Hoe ver helt hij maximaal over?

A. Precies twee tegels.
B. Ongeveer anderhalve tegel.
X C. Oneindig ver.

Ook Vraag 4 op de site van het kuiltje in een ijsblok gevuld met water waarop volgt dat de ijsblok verhit wordt snap ik niet
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 48191 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 december 2005 - 15:10

ijs en water in de magnetron:

http://www.colorado....es/mwintro.html

simpel Engels, verduidelijkende plaatjes (en de duidelijkste is helaas vast onderdeel van het hele document, en kan ik dus hier niet even mee naar toe nemen).

Het watermolecuul is een elektrische dipool, en zal dus in een wisselend elektrisch veld ook, met de frequentie van dat veld mee, van richting willen veranderen. Dat doet het dan ook, en door botsen en wrijven vanwege die draaiingen gaat het molecuul (harder) trillen, en dat betekent warmte.

Een watermolecuul in ijs zit "vast" aan andere watermoleculen in een kristalrooster. De bewegingsvrijheid van de moelculen is heel beperkt, waardoor de watermoleculen ook maar beperkt extra kunnen trillen en dus maar beperkt in temperatuur kunnen stijgen.

Op een magnetron zit wel een ontdooistand. Dat is geen stand voor beperkt vermogen, maar hiermee zet je de magnetron steeds weer aan en uit. De buitenlaag van een bevroren kip ontdooit, bevat vrij water, en dat kan opwarmen. Zou je nu continu doorwarmen, dan warmt de buitenkant sneller op dan dat de warmte naar de binnenkant kan stromen om daar nog meer ijs te laten ontdooien. Even dat beetje wat opgewarmd kan worden (vrije watermoleculen) opwarmen, dan even uit om de warmte de gelegenheid te geven zich te verspreiden, weer een beetje opwarmen, weer uit in afwachting van verspreiding etc etc. Zo ontdooit uiteindelijk ook de bevroren binnenkant zonder dat de buitenkant intussen te heet wordt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 januari 2006 - 17:00

Berichten met betrekking tot de tegelvraag zijn afgesplits naar http://www.wetenscha...showtopic=18056 . Daar was al een topic bezig.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures