chemoluminiscentie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

chemoluminiscentie

Hallo,

Ik ben bezig met een proefwerkstuk over lightstick .

Maar ik snap iets niet wat bepaald de kleur.

Ik weet dat kleur is gekoppeld aan het begrip golflengte maar hoe zorgt bijvoorbeeld luminol voor een blauwe gloed. Ik vermoed dat de ruimtelijke structuur van het molecuul hiervoor verantwoordelijk is maar hoe werkt dit precies?

Luc

Berichten: 220

Re: chemoluminiscentie

Kleur kan door verschillende manieren onstaan door conjugatie,elektronen die aangeslagen raken,D-D transities

Berichten: 292

Re: chemoluminiscentie

inderdaad, als bijvoorbeeld elektronen in een aangeslagen toestand geraken en ze "vallen" terug naar de grondtoestand zal er energie vrijkomen, in dit geval onder de vorm van licht.

Het licht bevat een lijnenspectrum die kenmerkend is voor de stof

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: chemoluminiscentie

Tijdens de luminolreactie ontstaat een intermediair dat chemisch gezien een endoperoxide is. In aanwezigheid van een goede "leaving group" in het molecuul (in dit geval distikstof) kan dit endoperoxide gemakkelijk reorganiseren. Hierbij komt flink wat energie vrij. Bij een chemoluminescentiereactie als van luminol wordt die energie niet zomaar afgegeven, maar zorgt er in eerste instantie voor dat een electron van het reactieproduct wordt gepromoveerd: het wordt in een hogere baan geslingerd.

Aangezien het molecuul als geheel streeft naar een zo hoog mogelijke stabiliteit (en dus zo laag mogelijke energie) zal het electron uiteindelijk terugvallen in zijn oorspronkelijke baan, en dan zijn teveel aan energie uitzenden in de vorm van licht. De golflengte van dat licht (en dus de kleur) is direct gekoppeld aan het energieverschil tussen de hoge en de lage baan.

Reageer