[scheikunde] CO2 concentratie bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] CO2 concentratie bepalen

Beste lezer,

Ik zal mijzelf eerst even voorstellen, omdat ik volledig nieuw ben op dit forum. Mijn naam is dus Thomas Hendriksen, ben 16jaar en zal dit jaar havo examen gaan doen.

Maar voordat je überhaupt aan je CSE mag beginnen moet je eerst een voldoende afgesloten pws inleveren. Daarover gaat dus ook mijn vraag.

Mijn pws heeft als onderwerp het broeikaseffect, aan theorie dus ook geen gebrek. Maar mijn proef is mijn grote struikelpunt. Ik heb namelijk een proef gedaan met vissen en waterplanten in een bak, om daarna de koolstofdioxide concentratie (dus de aanwezige hoeveelheid) te berekenen. En ik heb geen idee hoe ik de CO2 uit uit water moet krijgen, of hoe ik de hoeveelheid CO2 direct in het water kan berekenen ofzo. Zou iemand mij hiermee opweg kunnen helpen, of tips? Dan zou ik u zeer dankbaar zijn.

voor nadere informatie over mijn proef kunt u mij uiteraard mailen op knip

In ieder geval bedankt voor het lezen en uw (mogelijke) antwoord.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: geen emailadressen op het forum!</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 364

Re: [scheikunde] CO2 concentratie bepalen

zuur base titratie ofzo?

Berichten: 27

Re: [scheikunde] CO2 concentratie bepalen

Beste Thomas,

Wat je zou kunnen proberen, als het met schoolmaterialen moet:

Neem een monster van bv 100 mL, breng zonodig met NaOH-oplossing de pH op 8 à 10, voeg 10 mL 1M bariumchlorideoplossing toe (overmaat). Als er een neerslag komt van bariumcarbonaat: filtreerpapier wegen, filtreren, residu wassen met wat gedestilleerd water, residu drogen, filtreerpapier + BaCO3 wegen.

Als er maar weinig CO2 inzit of te veel sulfaat, lukt dit niet. Anders moet dit lukken.

Succes!

Berichten: 365

Re: [scheikunde] CO2 concentratie bepalen

hoe het precies zat weet ik niet meer is weer even geleden dat ik me op het aquariumvlak begaf. maar als je de hardheid van eht water en de pH weet kun je het CO2gehalte berekenen met behulp van java progammaatjes.

heb even de javaapplet voor je gezocht als je de pH weet en de kH in duitse harheidsgraden dan kun je de co2 concentratie zo aflezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] CO2 concentratie bepalen

ellen4ever schreef: hoe het precies zat weet ik niet meer is weer even geleden dat ik me op het aquariumvlak begaf. maar als je de hardheid van eht water en de pH weet kun je het CO2gehalte berekenen met behulp van java progammaatjes.

..............
Dit klopt wel. Je hebt in ieder geval de tijdelijke hardheid nodig, niet de totale hardheid.

Verder moet de pH-waarde bekend zijn. Met die twee gegevens kun je uitrekenen wat de concentratie aan CO2 is.

Er zijn druppelsets bij aquariumwinkels verkrijgbaar, waarmee de tijdelijke hardheid makkelijk is te bepalen. Het is echter wel een indicatieve methode, maar hij werkt prima als je hem gebruikt om ontwikkelingen in de tijd van het CO2-gehalte te volgen.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] CO2 concentratie bepalen

J. Le Fèvre schreef: Beste Thomas,

Wat je zou kunnen proberen, als het met schoolmaterialen moet:

Neem een monster van bv 100 mL, breng zonodig met NaOH-oplossing de pH op 8 à 10, voeg 10 mL 1M bariumchlorideoplossing toe (overmaat). Als er een neerslag komt van bariumcarbonaat: filtreerpapier wegen, filtreren, residu wassen met wat gedestilleerd water, residu drogen, filtreerpapier + BaCO3 wegen.

Als er maar weinig CO2 inzit of te veel sulfaat, lukt dit niet. Anders moet dit lukken.

Succes!
In ieder geval al bedankt voor je reactie. Volgens mij is dit al een door mij met mijn toa besproken methode, hij schatte de kans zeer klein dat uw methode zal slagen, omdat er waarschijnlijk een hele kleine hoeveelheid CO2 zich in het water bevind. En ik heb monsters staan van 80ml. Maar het is in iedergeval het proberen waard!

Reactie op marjanne:

Ik heb de proef al beïndigd, ik heb de monster van aquaria hier staan. Is dat een probleem als ik zo'n indicator zal halen, want u heeft het over ontwikkelingen over de tijd, of intrepeteer ik uw bericht verkeerd? Maar het behoord in iedergeval tot de mogelijkheden, hoeveel kost dat zo'n setje? (ik ben namelijk helemaal niet bekend met vissen)

Berichten: 365

Re: [scheikunde] CO2 concentratie bepalen

bij een goede aquariumzaak kunnen ze je de juiste leveren ik denk dat een testkit rond de 10 euro is en je kan er meerdere testen mee doen.

http://www.dennerle.de/HG07UG07.htm vind je de applet en als je duits goed is vind je er nog veel meer want dennerle is een begrip op aquariumgebied.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] CO2 concentratie bepalen

thomashendriksen schreef: Reactie op marjanne:

Ik heb de proef al beïndigd, ik heb de monster van aquaria hier staan. Is dat een probleem als ik zo'n indicator zal halen, want u heeft het over ontwikkelingen over de tijd, of intrepeteer ik uw bericht verkeerd? Maar het behoord in iedergeval tot de mogelijkheden, hoeveel kost dat zo'n setje? (ik ben namelijk helemaal niet bekend met vissen)
Als je verschillende monsters hebt staan, dan kun je deze methode goed gebruiken om de resultaten onderling te vergelijken.

Let wel: je moet ook de pH meten.

Zie voor de rest de post van ellen4ever.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] CO2 concentratie bepalen

Bedankt voor de reactie, ik ga morgen op school wel overleggen met de docent. Ik zal wel laten weten wat ze erover gezegt hebben!

maar als ik het goed begrijp, kan ik met een setje van een aquarium zaak de hardheid van het water meten? Die ph kan met universeel indicator papier, of raden jullie dat af omdat dat te onnauwkeurig is?

Reageer