Eiwit voor spieropbouw

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 774

Eiwit voor spieropbouw

Als men aan spiervergrotende oefeningen doet en men wilt extra eiwitten innemen voor het herstel van de spieren achteraf, maakt het dan uit of men het eiwit van laat ons zeggen een kippenei rauw eet of eerst hard kookt en nadien consumeert.

Of maakt dit niet uit voor de opname in het menselijke lichaam?

Re: Eiwit voor spieropbouw

Maakt weing uit is mijn idee het gaat om de aminozuren en die blijven hetzelfde.

Berichten: 552

Re: Eiwit voor spieropbouw

proteïneshakes zijn ook altijd een oplossing :)

Berichten: 2.399

Re: Eiwit voor spieropbouw

precies dat wil je nemen.

Het soort proteine maakt ook wel degelijk uit. Sommige eiwitten worden heel snel afgebroken en opgenomen in je lichaam (whey protein etc). Dit zijn goede proteines om net voor, tijdens of binnen een halfuur na je workout te nemen. Ook zijn er andere proteines die langzaam afbreken en dan krijg je een mooie langzame release van aminozuren over een lange periode. Goed om te nemen tussen maaltijden door of voor het naar bed gaan.

Re: Eiwit voor spieropbouw

Het soort proteine maakt ook wel degelijk uit.
Napoleon1981,

Geldt dat ook voor een rauw en ongekookt ei?

Ik dacht dat de aminozuurcontent niet veranderde door koken.

Berichten: 774

Re: Eiwit voor spieropbouw

Ja shakes zijn inderdaad overvloedig aanwezig in iedere sportwinkel.

Ik heb er al veel over gelezen, en ze zijn zeer specifiek voor iedere soort work-out.

Dus er kan besloten worden dat de opname niet wijzigt als men kippeneiwit rauw eet of kookt?

Ik heb ook eens horen zeggen dat kippeneiwit zéér goed is in vergelijking tot vlees eten en dergelijke...?! Kan iemand hier ook misschien nog iets over schrijven ofzo...

Berichten: 2.399

Re: Eiwit voor spieropbouw

Napoleon1981 schreef:Het soort proteine maakt ook wel degelijk uit.
Napoleon1981,

Geldt dat ook voor een rauw en ongekookt ei?

Ik dacht dat de aminozuurcontent niet veranderde door koken.
Ik dacht het ook niet. Ik praatte over het soort eiwit. Mijn post was dus ook meer een reactie op die van Don Carbazone.

Maargoed om toch maar op je vraag in te gaan dan, want het is inderdaad een beetje kort om te zeggen aminozuren zijn aminozuren, zelfs als het om hetzelfde eiwit gaat. De aminozuur content (primaire structuur) verandert natuurlijk niet, maar proteines hebben natuurlijk ook een secundaire, tertaire en soms quaternaire structuur. Deze structuren veranderen zeker door koken. Hierdoor zou het inderdaad best kunnen dat de afbraak en opname van een zelfde proteine in de gekookte of rauwe vorm anders wordt. De farmacokinetics veranderen dus, en dus kunnen plasma concentraties van vrije amino zuren veranderen. Hoe dit daat werkelijk gaat bij eieren weet ik ook niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Eiwit voor spieropbouw

normaal gesproken vlokken eiwitten uit bij het koken, echter dat de kippen eiwit -eiwitten coaguleren is de uitzondering die de regel bevestigd.

kippen eiwit eiwitten zijn anders dan die van wei (voornamelijk caseïne)

dan is zoals zovelen weten zowel de plaats als de hoeveelheid van de aminozuren anders. Caseïne bevat enkele essentiële aminozuren en kippen ei eiwitten niet.

volgens mij heeft dat wel deegdelijk invloed.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 364

Re: Eiwit voor spieropbouw

ik denk dat alle aminozuren behuoden blijven, enige verschil is dat die eiwitten gedenatureerd worden als je ze kookt of bakt en aldus minder zwaar zijn voor je spijsverteringssysteem. Voor zover ik weet zijn rauwe eiwitten zwaarder en slechter voor je spijsvertering dus mss bak je beter eerst je eieren en vlees voor je het opeet.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Eiwit voor spieropbouw

Al die "workout" supplementen zijn onzinnig. Ze worden grotendeels gemaakt van de afvalprodukten bij de kaasproduktie, en zijn daardoor onvoorstelbaar goedkoop te maken. De enige manier waarop dat soort spul te verkopen is is door een gigantische "productdifferentiatie"; je moet erop zetten dat het optimaal is voor een bepaalde workout. En er dan heeeeeeel veel geld voor vragen: hoe meer geld je ervoor vraagt hoe betrouwbaarder het product overkomt.

Zie ook: http://skeptoid.com/episodes/4071

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Eiwit voor spieropbouw

je zou eens moeten weten waar wei(poeder) word ingegooit.

ach gewoon lekker eten en rustig opbouwen. dat is altijd nog het beste
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 774

Re: Eiwit voor spieropbouw

Ja, maar als je extreem veel sport krachttraining doet, en dus spierafbraak, heb je volgens mij toch extra eiwitten nodig om je spierweefsel te herstellen.

En als je deze niet inneemt, breek je enkel je spieren af en bouw je ze nadien niet terug op. Met als gevolg spiermassa afname.

Berichten: 2.399

Re: Eiwit voor spieropbouw

Uit je eigen link
Bodybuilders on hardcore workout programs can benefit from whey protein. It does assist in the repair of damaged muscle tissue, which is what results in muscle growth. But understand: without the workout program intense enough to damage muscle fibers, the whey protein does nothing at all for muscle growth. You can't just drink protein powder and expect to get buff. Furthermore, the benefits of whey protein are comparable to what the bodybuilder would get anyway from a high-calorie, high-protein diet that he should already be eating if he's on a muscle-building program.
  Al die "workout" supplementen zijn onzinnig.
Het is dus wel nuttig. Ja je kan je ook al die proteines binnen krijgen door proteine rijk en calorie rijk te eten, maar de kunst is juist om wel de aminozuren naar binnen te krijgen en zo min mogelijk calorieen te eten in de vorm van koolhydraten en vetten. Hier ligt juist de kracht in mijn ogen van proteine shakes.

Berichten: 365

Re: Eiwit voor spieropbouw

in je maag worden eiwitten ook van structuur veranderd door het maagzuur en de pepsines. maar een ongekookt ei geeft ook risico op almonella infectie dus niet gaan experimentern zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Eiwit voor spieropbouw

in je maag worden eiwitten ook van structuur veranderd door het maagzuur en de pepsines. maar een ongekookt ei geeft ook risico op almonella infectie dus niet gaan experimentern zou ik zeggen.
Klopt, maar omdat je een zut aminozuren binnenkrijgt, of dat nu nog bruikbare eiwitten zijn of niet, kan je lichaam daar altijd nog nieuwe van maken.

Reageer