Kristalvlakken bepalen.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.589

Kristalvlakken bepalen.

Volgende figuur is gegeven:

Afbeelding

Ik vraag me hierbij af hoe men die kristal vlakken kan bepalen? ik weet wel dat er zo'n vlakken moeten zijn vanwege de piek en de wet van bragg maar hoe kan men nu de indices bepalen?

De wet van bragg is: n lamda = 2 d sin(theta)

ik onderstel dat je n zomaar (waarom eigenlijk?) aan één mag gelijk stellen.

lamda is de gekende golflengte.

theta de hoek waarop de piek te voorschijn komt

en d dan de te bepalen intervlaks afstand.

éénmaal je dit kent kan je d=a/wortel(h^2+k^2+l^2) toepassen maar dan nog heb je toch info te weinig om h k en l excact te bepalen?

Groeten.

Berichten: 552

Re: Kristalvlakken bepalen.

wat is die a?

Berichten: 2.589

Re: Kristalvlakken bepalen.

de rooster ct dus een maat van de afstand tussen 2 atomen.

Berichten: 2.399

Re: Kristalvlakken bepalen.

Dit lijkt me een powder xray diffractie, volgens mij kan je alleen bij single crystal xray deze dingen bepalen.

Maar ben dr niet 100% zeker van....

Berichten: 2.589

Re: Kristalvlakken bepalen.

dus ze zijn niet te bepalen? maar ze staan er toch bij? groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kristalvlakken bepalen.

Voor eenvoudige kristalroosters (met hoge symmetrie, en lage a) zijn er weinig mogelijke lijnen. Inderdaad kun je aan de hand van dit plaatje niet zien of het werkelijk om de 110 of om de 0 1 -1 gaat, maar die twee zijn "equivalent" (je kunt ze in een experiment niet van elkaar onderscheiden), dus dat is ook niet belangrijk. Wel kun je zeker weten dat het de 110 of één van de equivalenten is, en niet de 200, omdat die bij een andere diffractiehoek 2θ verstrooit volgens je formule. Als je precies genoeg meet dan zijn alle mogelijke hoeken verschillend.

Als je a niet kent (en misschien nog niet eens weet wat de symmetrie van het rooster is) is het veel moeilijker om uit een poederdiffractogram te herkennen welke lijnen horen bij welke indices. Daarvoor is speciale software beschikbaar.

Berichten: 2.589

Re: Kristalvlakken bepalen.

Bedankt voor de reactie.

Reageer