hoe veroorzaakt roken longkanker?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2

hoe veroorzaakt roken longkanker?

hoi iedereen!

kan iemand mij vertellen hoe iemand van roken longkaner kan krijgen?

wat speelt er zich allemaal af in het lichaam ?

ik weet dat roken enkel een verhoogd risico geeft, maar ik zou graag weten hoe dit komt...

ik ben meerbepaald op zoek naar het onderliggend chemisch proces.

alvast bedankt ;)

groetjes!

Berichten: 292

Re: hoe veroorzaakt roken longkanker?

In een sigaret en dan meerbepaald het papier errond zitten carcinogenen, deze kunnen mutaties in je DNA veroorzaken.

Normaal gezien wordt de deling van een cel stikt gecontroleerd door regelmechanismen, door zo'n mutatie kunnen deze regelmechanismen wegvallen of verstoord zijn waardoor de cel ongecontroleerd gaat delen, en zo kan dus een kanker gevormd worden.

Een kanker is dus in feite ontstaan door een ontsporing in één cel.

dit is een beknopte uitleg maar ik hoop dat deze je al meer inzicht doet krijgen in het ontstaan van een longkanker

Berichten: 774

Re: hoe veroorzaakt roken longkanker?

Nog een kleine aanvulling: het is eigenlijk nooit wetenschappelijk bewezen dat je van roken (long)kanker krijgt. Wel is bewezen dat je een verhoogd risico op kanker loopt !

Berichten: 552

Re: hoe veroorzaakt roken longkanker?

dat is bij alles zo toch? iets kan kankerverwekkend zijn, maar dan hangt het nog af van mens tot mens of de kanker wel degelijk gaat uitkomen.

Berichten: 774

Re: hoe veroorzaakt roken longkanker?

Ja in principe wel ja :D

Maar ik zou me toch wel niet teveel blindstaren op het feit dat je een kans hebt geen kanker te krijgen als je rookt... of met carcinogene producten werkt

Berichten: 552

Re: hoe veroorzaakt roken longkanker?

blindstaren niet.. maar kansen zijn er altijd he. dankzij de kwantummechanica is er zelfs een kans dat ik op de caraïben zit ipv hier..

Berichten: 364

Re: hoe veroorzaakt roken longkanker?

voor zover ik gelezen en gehoord heb wordt de kanker voornamelijk veroorzaakt door radioactieve elementen die tijdens de groei van de tabaksplant in de bladeren zijn geraakt. het gaat vooral om polonium210 waar die journalist (levitjenco ofzo?) onder andere mee vermoord is. Die hopen zich in uiterst kleine concentraties op maar blijven gedurende heel je leven opgehoopt in je longen en krijgen jaren de tijd om radioactief te vervallen en stralen, en dit zou aldus de kanker in je longen veroorzaken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: hoe veroorzaakt roken longkanker?

In dit topic wordt een hoop onzin verteld: Polonium 210 zal het niet zijn. En het papier is het ook niet. En hoewel niemand zal kunnen bewijzen dat "je van roken kanker krijgt", kan wel eenvoudig statistische worden aangetoond dat van 1000 mensen die roken een veel groter percentage aan kanker overlijdt dan van 1000 mensen die nooit hebben gerookt.

Bij het slechte verbrandingsproces worden allerlei smerige verbindingen gevormd. Zo zit er in tabaksrook onder andere benzeen. Dit benzeen zal in het lichaam komen, en bij het afbreken worden epoxides gevormd die DNA kunnen stukmaken.

Een andere groep veel zwaardere vieze verbindingen die in tabaksrook zit wordt aangeduid met "teer" . Deze stoffen zullen in de longen achterblijven, en het is niet onvoorstelbaar dat ze daar de cellen op een behoorlijk onnatuurlijke manier irriteren.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: hoe veroorzaakt roken longkanker?

...polonium210 waar die journalist (levitjenco ofzo?) onder andere mee vermoord is..
Litvinenko was een voormalig KGB agent die Rusland was ontvlucht. Daarnaast was hij schrijver. Journalist is een zeker incomplete en waarschijnlijk incorrecte aanduiding.

Verder zit er geen 210Po in planten.

Berichten: 774

Re: hoe veroorzaakt roken longkanker?

Ooit ook eens gelezen dat er een 1000-tal schadelijke stoffen in sigaretten rook zitten.

Dit is waarschijnlijk ook allemaal relatief, want dit kan misschien ook over een verse tomaat gezegt worden...

Berichten: 292

Re: hoe veroorzaakt roken longkanker?

En het papier is het ook niet
Het papier bevat benzeenringen ofzo die kankerverwekkend zijn.

Verder speelt ook genetica een grote rol in het ontstaan van een kanker

en sigaretten zijn één van de weinige dingen waarvan men met 100% zekerheid weet dat het een verhoogde kans op kanker geeft

de tabak zelf bevat natuurlijk ook schadelijke stoffen, wat ik inderdaad niet duidelijk vermeld had

waarom denk je trouwens dat tabak via een pijp minder schadelijk is als een gewone sigaret? vanwege het papier en eventueel de filter maar dit weet ik niet zeker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: hoe veroorzaakt roken longkanker?

dat lijkt me vreemd, want bij pijp schroeit er toch een deel van het hout mee, alsof daar dan geen kankerverwekkende stoffen in zitten.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 292

Re: hoe veroorzaakt roken longkanker?

Daar heb je dan ook wel een punt, een leraar (dokter) vertelde ons eens dat via een tabak roken "gezonder" is vanwege de benzeenringen in het papier van een sigaret.

Berichten: 774

Re: hoe veroorzaakt roken longkanker?

En dan heb je ook nog de waterpijp, waarbij men vaak zegt dat het water vele schadelijke componenten al uit de rook haalt en zo de rook al gedeeltelijk zuiverd...

Persoonlijk geloof ik hier niet zoveel van.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: hoe veroorzaakt roken longkanker?

rappen-eddy schreef: En dan heb je ook nog de waterpijp, waarbij men vaak zegt dat het water vele schadelijke componenten al uit de rook haalt en zo de rook al gedeeltelijk zuiverd...

Persoonlijk geloof ik hier niet zoveel van.
Cyanides kunnen deels oplossen in dat water. Al is het maar deels, dat deel dat is opgelost zal niet meer in je longen terecht komen.

Reageer