experimenteren met azijn

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 65

experimenteren met azijn

ik heb een paar vraagjes...

als je zout bij azijn doet, krijg je dan

A) natriumacetaat

B) chlooracetaat

C) een mengelmoes van de bovenste twee

D) natriumchlooracetaat

als je koper bij azijn doet, dan krijg je : (zelf uitgetest)

koperacetaat en bij mij ook nog iets groens dat niet oplost in water. Wat is dit?

A) kopercarbonaat

B) Koperhydroxide

C) een koperverbinding met eventuele vervuilingen in de witte azijn

D) iets anders

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: experimenteren met azijn

LP-078 schreef: ik heb een paar vraagjes...

als je zout bij azijn doet, krijg je dan

A) natriumacetaat

B) chlooracetaat

C) een mengelmoes van de bovenste twee

D) natriumchlooracetaat

als je koper bij azijn doet, dan krijg je : (zelf uitgetest)

koperacetaat en bij mij ook nog iets groens dat niet oplost in water. Wat is dit?

A) kopercarbonaat

B) Koperhydroxide

C) een koperverbinding met eventuele vervuilingen in de witte azijn

D) iets anders

Alvast bedankt
A) Nee, er zou zoutzuur ontstaan uit de overige 2 ionen en dat zou het natriumacetaat weer in zijn zuur drukken

B) Een negatief ion bindt aan een ander negatief ion?

C) Klopt

D) En je proton drijft maar wat rond?

A) Waar komt het carbonaat vandaan?

B) Een base in een zuur milieu?

C en D) Kan beide

Berichten: 840

Re: experimenteren met azijn

Je krijgt absoluut geen chlooracetaat. Chloorazijnzuur (of acetaat) wordt gemaakt met chloor, niet met chloride-ionen. Bovendien is er een katalysator nodig (bijv. rode fosfor).

Natriumacetaat? Het is maar hoe je het bedoelt. Als je een natriumchloride-oplossing met azijn mengt, dan zullen er vrije acetaat-ionen in oplossing zijn, en ook natrium-ionen. Maar ook chloride-ionen, oxonium-ionen en vrij azijnzuur. Kun je dat dan nariumacetaat noemen? Nee, het is meer een pretmix. Je zal het natriumacetaat eerst moeten uitkristalliseren, en daar heb je een vrij geconcentreerde azijnzuur voor nodig. Lastig dus op die manier. Probeer eens azijnzuur en natriumhydroxide of (bi)carbonaat te laten reageren. Dan krijg je een zuur-base reactie onder vorming van natriumacetaat, water en CO2 (indien (bi)carbonaat wordt gebruikt.)

Koper:

Wat voor koper gebruik je? Een munt? En wat voor azijn? Gebruik geen tafelazijn (zit een hoop troep in) maar huishoudazijn, of beter: geconcentreerd azijnzuur (kijk hiervoor op www.labstuff.nl: 18,00 excl BTW, dan heb je 100% azijnzuur, in zo'n mooie lab-fles :P ). Wel eerst bij hem informeren waar je woont, en of dat wel op de post kan.

Koperhydroxide en kopercarbonaat zijn blauw, en bovendien lossen ze op in zuur millieu. Je hebt hier te maken met onzuiverheden in je koper of azijn.

Berichten: 65

Re: experimenteren met azijn

ik wou het alleen maar FF weten...

ik heb een koperplaatje in huishoudazijn 20% gelegd, en er kwamen vooral blauwe kristallen op het plaatje, laten drogen ==> blauwe kristallen

dat heb ik dan in water laten weken, zodanig dat alle blauw en zo in het water zat

dan heb ik dat overgegoten in een ander potje en na een dag of zo was de gehele bodem bedekt met blauw, dat niet meer oploste in het water en groen, dat over de bodem dreef, volgens mij is azijn een mengsel van azijnzuur en water, en daarmee met CO2 en O2 uit de lucht tot CuCO3gekomen...

en dus met zout en azijn bekom je zoutzuur hé...

dan kan ik dat ook gebruiken voor andere proeven, heel handig als je (zoals ik) erg bezig bent met het kristaliseren van zouten... kan je chlorides maken...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: experimenteren met azijn

LP-078 schreef: ik wou het alleen maar FF weten...

ik heb een koperplaatje in huishoudazijn 20% gelegd, en er kwamen vooral blauwe kristallen op het plaatje, laten drogen ==> blauwe kristallen

dat heb ik dan in water laten weken, zodanig dat alle blauw en zo in het water zat

dan heb ik dat overgegoten in een ander potje en na een dag of zo was de gehele bodem bedekt met blauw, dat niet meer oploste in het water en groen, dat over de bodem dreef, volgens mij is azijn een mengsel van azijnzuur en water, en daarmee met CO2 en O2 uit de lucht tot CuCO3gekomen...

en dus met zout en azijn bekom je zoutzuur hé...

dan kan ik dat ook gebruiken voor andere proeven, heel handig als je (zoals ik) erg bezig bent met het kristaliseren van zouten... kan je chlorides maken...
Er zullen natuurlijk oxonium en chloorionen in die oplossing zweven, maar geloof me dat je dat in de verste verre niet met "echt" zoutzuur kan vergelijken. Ik weet wel dat je bij een bouwmarkt zoals de gamma redelijk zuivere 10% zoutzuur kan kopen. Dat is best geschikt voor jouw doeleinden :)

Reageer