borax maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 65

borax maken

Hallo

ik zoek al een tijdje op websites naar verschillende chemicaliën, maar ik vind nooit alle chemicalien die ik nodig heb...

nu heb ik een goede site gevonden(labstuff.nl) maar ze hebben geen borax, maar wel boorzuur. Ik heb daarna nog wat gezocht op google, en ik vond iets van zout bij boorzuur doen.

Nu is hier de vergelijking, maar aangezien natriumchloride een ionbinding is, weet ik niet wat er precies zal gebeuren

2 NaCl + B(OH)3 + 2 O2 --> Na2BO7+ 3 H

Berichten: 316

Re: borax maken

Volgens mij mis je zowiezo een paar dingen na de streep en dan klopt de reactie niet meer met je getalletjes. Ik denk dat er HCl ontstaat, dus ik zou het niet aanraden.

Verder geen ervaring mee trouwens

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: borax maken

bovendien is waterstof als gas altijd H2 en 1,5 H2 is niet mogelijk.

ben je echt niveau 4? op een paar punten stel je vragen die zelfs mavo 3 zou moeten weten.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 65

Re: borax maken

nee, niet 4 maar 3, ik zag bij beide middelbaar onderwijs staan, dus klikte ik maar wat aan. Ik kom uit belgie, en wij werken met een volledig ander systeem

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: borax maken

Begin überhaupt eens met het correct opschrijven van de formule van borax:

Na2B4O7.10H2O

De chemisch juiste notatie is eigenlijk Na2{B4O5(OH)4}.8H2O.

Berichten: 65

Re: borax maken

sorry voor de incorrecte versie

2 NaCl + B(OH)3 + 2 O2 + 10H2O--> Na2BO7 * 1OH2O + 3 H + Cl2

sorry giftig chloorgas over het hoofd gezien (domme fout)

gelukkig is dit enkel maar theoretisch anders was ik vergiftigd

Berichten: 840

Re: borax maken

Waarom zou je Borax willen hebben? Vrij saaie stof lijkt me.

Volgens mij kun je boorzuur maken uit borax door toevoeging van een sterk zuur:

B4O72- + 5 H2O + 2 H+ <<-->> 4 B(OH)3

Deze reactie zou dus ook omkeerbaar moeten zijn. Voeg eens natronloog toe aan een boorzuur-oplossing. Er zou dan het volgende moeten gebeuren:

4 B(OH)3 + 2 OH- >>> B4O72- + 7 H2O

LP, ik raad je echt aan wat beter te gaan leren. Zuurstof, zout en boorzuur gaan echt nooit reageren tot chloor en waterstof.... en maar niet te praten over de 12+ oxidatietoestand die jij boor geeft. Boor heeft maar 4 elektronen 8-[

Berichten: 316

Re: borax maken

hij wil het juist de andere kant op hebben, maar dat zal moeilijk gaan

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: borax maken

LP-078 schreef: sorry voor de incorrecte versie

2 NaCl + B(OH)3 + 2 O2 + 10H2O--> Na2BO7 * 1OH2O + 3 H + Cl2

sorry giftig chloorgas over het hoofd gezien (domme fout)

gelukkig is dit enkel maar theoretisch anders was ik vergiftigd
Deze reactie klopt ook niet.

weer 3H, je kan 3H+ hebben of een aantal H2.

verder moet je noch eens goed kijken naar ruben zijn reactievergelijking. gebruik aub sub en superscript. hoe dat te doen is te vinden in de help functie
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: borax maken

Misschien, en het klinkt nogal neerbuigend ik weet het, is het een goed idee als je je eens een basisboek koopt over chemie.

Berichten: 251

Re: borax maken

correct me if i'm wrong, maar ik dacht dat borax vroeger een analytische toepassing had. Ik weet nog dat je een beetje borax moest mengen met een zout, dan een blaaspijpje in de bunsenvlam houden en naargelang hoe je dat deed kreeg je een oxiderende of reducerende vlam. Die borax versmold met het zout op een porceleinen scherf en aan de hand van de kleur ed. kon je dan bepalen welke metalen er aanwezig waren. Een soort veredelde vlamtest zeg maar.

Rond de eeuwwisseling moet dat een vrij "serieuze" standaardtest zijn geweest, want in bijna elk chemieboek van rond 1900 (op google books) staat wel ergens een hoofdstukje over de "blow-pipe" techniek.

Berichten: 14

Re: borax maken

Helemaal juist.

Jack ik geraak op jouw mail niet binnen.

PaulM

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: borax maken

Borax = Natrium tetraboraat.. en zeker wel te koop bij Labstuff hoor.

Ik kan bovendien niet alle stoffen in mijn lijst zetten, er zijn 10-duizenden stoffen te koop en dat zou een heel werk zijn (vooral de jaarlijkse aanpassing van de prijzen bij de diverse leveranciers)

Berichten: 65

Re: borax maken

ik heb het intussen wel al gevonden op labstuff

is een hele goede site [gratis reclame]

je vindt er echt van alles, van chemicalien tot onbekende apparatuur

Berichten: 12

Re: borax maken

je kunt wel borax decahydrate krijgen Na2 B4 O7 . 10 H2O staat op de zak ik gebruik het in de fruitteelt nu de celdeling het snelst gaat je kunt het ook als wasverzachter gebruiken het water wordt er zachter van groetjes sjang.

Reageer