Na HBO

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 38

Na HBO

Momenteel zit ik in het derde jaar HBO Chemie in Enschede.

Ben nu bezig met stagelopen en kom er achter dat ik toch nog wel even wil doorstuderen. ;)

Ik heb alleen geen flauw idee wat ik wil. Weet wel wat dingen die ik niet wil of kan. Namelijk:

- universiteit wordt hem niet, wiskunde is niet mijn hobbie, maar daarnaast voel ik niet de drang om researcher te worden

- elektronica van de apparatuur etc. is ook niet voor mij weggelegd.

Nu is dus de vraag wat is een goede verdieping of juist verbreding van mijn kennis die ik kan toepassen in de chemie.

Zo heb ik eraan zitten denken om iets richting management te gaan doen, maar daarvoor moet ik natuurlijk wel eerst weten of dat een goede aanvulling is.

Ik probeer nu mijn interesses in kaart te brengen, maar zolang ik niet weet welke mogelijkheden er zijn is dit nogal lastig..

Wat hebben jullie na HBO gedaan en wat hadden jullie bijvoorbeeld beter kunnen doen?

Oh ja, wanneer ik mijn diploma heb ben ik pas net 21, dus nog genoeg tijd om nog een volledige studie te doen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Na HBO

misschien een HBO opleiding met toegepaste chemie als Chemische technologie of Voedingsmiddelentechnologie.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 38

Re: Na HBO

Zat hier op het forum ook al wat vond te neuzen was inderdaad op voedingsmiddelen gekomen, wat kan ik me hierbij voorstellen?

Berichten: 38

Re: Na HBO

Wat hebben jullie gedaan na jullie HBO en was dit een goede aanvulling?

Wat kan ik me voorstellen bij voedingsmiddelentechonologie?

Berichten: 774

Re: Na HBO

Ik doe volgende jaar acadamische bachelor na mijn "HBO-opleiding" en dan een master jaar...

Maar als je niet graag wiskunde doet, bestaat er volgens mij niet direct een aansluitende studie... want als je een hoger diploma wilt, zal je ook iets theoretisch moeten ingesteld zijn, want HBO is zéér praktijkgericht hé.

Berichten: 131

Re: Na HBO

Wat eddy hier zegt is een 'schakelprogramma 'in België. Ik weet niet of dit in Nederland ook bestaat. Dus om na je drie jaar Bachelor , een Master te kunnen halen.

Ik ben dit momenteel ook aan het doen en zit nu in dat masterjaar. Qua wiskunde ( ben ik zelf ook niet goed in ) valt dit zeer goed mee omdat je grotendeels de basis en basisvakken moet leren van de opleiding. Dus je mist wel sommige kennis tov wanneer je deze richting ineens zou aanvatten zonder schakelprogramma.

Na deze twee jaar kan je dus echt van alles doen, wat je natuurlijk weer voor keuzes zet. Ik heb hier op de moment dus ook een probleem mee dat ik niet weet wat ik juist wil gaan doen, net omdat je nu plots zoveel meer kan doen eigenlijk dan met het vorige diploma. Management, verkoop, marketing, labo, ontwerpen, RnD, burgelijk ingenieur, doctoreren , ... noem maar op. En dus ook weer voortstuderen. Spijtig genoeg is hier niemand op het forum die mij en anderen daarbij kan helpen want ik heb dit een tijdje geleden al een paar maal gevraagd wat de opties juist zijn na zulk programma.

Hopelijk help ik je met deze uitleg wat voorwaarts ...

Berichten: 38

Re: Na HBO

Ik zou via mijn opleiding ook een soort van schakelprogramma kunnen doen zodat mijn wiskunde hier op het HBO al wat opgekrikt wordt.

Daarna zou ik dan inderdaad mijn master kunnen halen, maar nu heb ik begrepen dat hier in nederland vooral heel theoretisch is en dat je uiteindelijk in de onderzoekswereld terechtkomt.

Onderzoeken is nou eenmaal niet mijn ding, dus zit ik te twijfelen of ik wel die master moet gaan doen. Dit is voor mij waarschijnlijk heel zwaar, dus ik moet dan wel zeker weten dat ik daarmee kan wat ik wil.

Mijn tweede optie is eigenlijk een andere HBO opleiding volgen, of cursussen, die een mooie verbreding van mijn kennis vormen. Als ik niet dieper op een onderwerp in kan gaan dacht ik, dan maar breder?

Iets met voedingsmiddelen lijkt me ook erg interessant, maar ook manegement spreekt mij wel aan..

Maar ook hiervan moet ik wel weten of het wel enige zin heeft en waar zijn bedrijven naar opzoek?

Berichten: 131

Re: Na HBO

Hier ben je na die master, industrieël ingenieur en je kan overal in terecht komen. Niet per se de onderzoekswereld. Het is geen universiteit , dus helemaal niet zo theoretisch, uiteraard wel meer dan in een HBO opleiding. Het is niet zo zeer de wiskunde hier die dodelijk is, gewoon veel met alle vakken bezig zijn en je komt er wel. Geen enkel vak vondt ik 'Piece of cake'. Dus laat je ZEKER niet afschrikken omdat je wiskunde moet volgen, want er zijn moeilijkere vakken waar hier er ook wiskunde wordt gebruikt ...

Een extra HBO diploma is inderdaad ook interessant, het hangt er natuurlijk van af wat je interessant vindt. Ik heb voedingsmiddelen ook altijd leuk gevonden om te doen, maar qua betaling interesseerde het me plots minder.

'Hoe hoger je diploma, hoe meer keus je hebt wat je wilt doen' is vaak het geval vind ik. Zo moet je niet per se in de chemie blijven met je master chemie...

Berichten: 12

Re: Na HBO

Claire schreef: Ik zou via mijn opleiding ook een soort van schakelprogramma kunnen doen zodat mijn wiskunde hier op het HBO al wat opgekrikt wordt.

Daarna zou ik dan inderdaad mijn master kunnen halen, maar nu heb ik begrepen dat hier in nederland vooral heel theoretisch is en dat je uiteindelijk in de onderzoekswereld terechtkomt.

Onderzoeken is nou eenmaal niet mijn ding, dus zit ik te twijfelen of ik wel die master moet gaan doen. Dit is voor mij waarschijnlijk heel zwaar, dus ik moet dan wel zeker weten dat ik daarmee kan wat ik wil.

Mijn tweede optie is eigenlijk een andere HBO opleiding volgen, of cursussen, die een mooie verbreding van mijn kennis vormen. Als ik niet dieper op een onderwerp in kan gaan dacht ik, dan maar breder?

Iets met voedingsmiddelen lijkt me ook erg interessant, maar ook manegement spreekt mij wel aan..

Maar ook hiervan moet ik wel weten of het wel enige zin heeft en waar zijn bedrijven naar opzoek?
Weet je dat ik vorig jaar ben afgestudeerd, en niet eens wist wat ik wou gaan doen. En ik had PRECIES dezelfde ideeen als jou.

Er zijn verschillende masteropleidingen die je na je HBO Chemie kan volgen. Zoals:

Science Based Business (bedrijfskunde gericht op chemie) aan de VU A'dam of Univ. Leiden;

Science and Product Management (zelfde als SBB), maar dan Utrecht Univ.;

Science and Innovation Management ook aan de Utrecht Univ.

Ikzelf ben gaan werken voor een jaar, en ondertussen heb ik mezelf georienteerd op vervolgopleidingen. Uiteindelijk heb ik me ingeschreven voor Science and Product Management en voor Science and Innovation Management, maar ik kreeg een pre-master voor mn kiezen... En daar heb ik ECHT geen zin in!!!

Dan blijf ik liever werken.

Berichten: 541

Re: Na HBO

Als je in bedrijfskunde geinterresseerd bent heb je ook de mogelijkheid om in enschede op de UT BK5 te doen dit is een 1 jarige master voor technische mensen die ook een stukje bedrijfskunde willlen doen. Hier moet ik echter wel bij opmerken dat het een behoorlijk moeilijke master is je moet echt een jaar lang erg hard werken. Dan niet op het wiskunde gebied of iets dergelijks maar het is gewoon veel.

Berichten: 36

Re: Na HBO

Kijk eens bij de opleiding Molecular Science and Technologie, je kan daarmee verschillende kanten op. Deze kan je vinden bij de Universiteit Leiden.

Berichten: 38

Re: Na HBO

Nou ik ben alweer een stapje verder in de keuze wat ik wil gaan doen na mijn studie.

Ik heb mijn stage met succes afgerond en moet nog 1 jaartje HBO.

Ik ben me nu aan het orienteren op bedrijven om te gaan afstuderen en heb al verschillende opties op het oog.

Daarnaast wil ik me toch verdiepen in de verschillende opties wat betreft doorstuderen op een universiteit.

Ik heb zojuist met mijn oom gesproken die zelf ook in de chemie zit.

Zijn advies was of gaan werken of universiteit en geen jaar bedrijfskunde gaan doen op HBO, met als reden dat bedrijven werknemers zullen aannemen met bepaalde gerichte vakkennis.

Hier kan ik me wel in vinden.

De vraag is nu:

- Welke universiteiten bieden een opleiding aan waarbij een gerichte mate wiskunde bij komt kijken? (woon zelf in Twente en bij de UT is het wiskunde niveau wat gevraagd wordt best hoog)

Reageer