Reactievergelijking vanillesuiker

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Reactievergelijking vanillesuiker

Hallo,

Ik moet voor school vanillesuiker maken, alleen loop ik vast met de reactievergelijking. Ik weet de atoomformule voor vanillesuiker niet.

Ik heb:

Suiker + Vanilline --> Vanillesuiker

C6H13O6 + C8H8O3 --> ??

Ik hoop dat iemand deze formule weet...

Ik zou jullie eeuwig dankbaar zijn!

Alvast bedankt!

Owja, ps. weet iemand ook een formule voor kaneel?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Reactievergelijking vanillesuiker

Als deze twee stoffen echt met elkaar zouden reageren heb je geen suiker en geen vanille meer, geen vanillesuiker dus.

Bij wat jij wilt doen reageren deze twee stoffen niet met elkaar. Je mengt ze. de moleculen komen dus een ´beetje door elkaar´ te zitten. Dat is het enige.

Kaneel is een kruid met kaneelsmaak. Eigenlijk is het het gemalen hout van de kaneelboom. Het heeft niet één formule.

De smaak van kaneel wordt hoofdzakelijk bewerkstelligd door kaneelzuur, dat erin zit. Zie hier voor het molecuul.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactievergelijking vanillesuiker

Kaneel is een plantaardige stof, bestaande uit een hoop moleculen. Je zou wel kaneel geur kunnen maken uit benzaldehyde, acetaldehyde en een beetje loog. Je krijgt dan kaneelaldehyde.

Vanillesuiker is suiker met vanillesmaak. Meestal is deze smaak afkomstig van synthetische vanilline, maar het wordt ook wel van natuurlijke vanille gemaakt. Vanillesuiker wordt gemaakt door vanilline aan suiker toe te voegen. In de combinatie met suiker wordt het aroma van vanille krachtiger.

Bron: wikipedia, http://nl.wikipedia.org/wiki/Vanillesuiker

Het is dus geen reactie, maar het heeft met smaaksensatie te maken.

Berichten: 9

Re: Reactievergelijking vanillesuiker

Maar er is dus geen atoomformule voor vanillesuiker?

Berichten: 365

Re: Reactievergelijking vanillesuiker

moet je suiker met vanillegeur maken of een ester met vanillegeur? want mi maak je vanille suiker door een opengesneden vanillestokje in basterdsuiker te leggen...

Berichten: 9

Re: Reactievergelijking vanillesuiker

Ja dat had ik ook al ergens gelezen, eigenlijk moet ik het niet maken maar ergens mee mengen, dus ik had de atoomformule voor vanillesuiker nodig ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactievergelijking vanillesuiker

Misschien bedoel je de structuur van vanilline?

Afbeelding

Vanaf dezelfde pagina geplukt, misschien als je gegeven linkjes nu ook eens zou doornemen :)

Er hoeft ook niet per sé een reactie plaats te vinden hoor. Er kan evengoed een adsorbatie plaatsvinden van het vanilline aan bijvoorbeeld basterdsuiker.

Reageer