Indicator

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 15

Indicator

Ik vermoed dat het mogelijk is via een chemische indicator een tijdswaarde te meten of weer te geven. Kan iemand mij hier verder mee helpen?

Berichten: 552

Re: Indicator

leg eens wat beter uit wat je bedoelt?

Berichten: 15

Re: Indicator

Bij chemische reactisch ontstaan vaak kleurverschillen, ik ken voorbeelden op basis van temperatuur of het wel of niet toelaten van zuurstof. Bestaat er ook een controleerbare reactie op basis van tijd? Zijn er chemische reacties mogelijk, waarmee je een ouderdom kunt weergeven in bijvoorbeeld uren, minuten of dagen.

Berichten: 552

Re: Indicator

gebaseerd op radioactief materiaal kan je wel een tijdschatting maken, neem bv de 14C methode,

Berichten: 15

Re: Indicator

De C14 methode is op basis van koolstof halfwaarde tijden meten. Wat ik bedoel is een echte indicator. Bij een temperatuur indicator, verandert de kleur bijvoorbeeld bij een temperatuur van 140 C. Hiermee kan dus het omslagpunt aangegeven en afgelezen worden. Een goed voorbeeld is een Bowie&Dick testpakket, waarmee autoclaven dagelijks gecontroleerd worden op temperatuur en op zuurstofverwijdering. De indicator geeft dan aan "goed"of "fout"

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Indicator

Een indicator kan geen tijd meten, er moet een reactie plaatsvinden, een reactie met tijd bestaat helaas niet.

Berichten: 70

Re: Indicator

Volgens mij bedoelt hij een reactie die in een bepaalde tijd gebeurd. Dus dat je een patch maakt van twee of meer stoffen die reageren, en na x aantal minuten een omslag geven. Zo zou je bijvoorbeeld op verpakkingen ipv een houdbaarheidsdatum ook een kleursticker kunnen doen (even een vaag voorbeeld).

Ik heb er echter geen reactie voor :)

Berichten: 15

Re: Indicator

Dat is inderdaad wat ik bedoel. De factor tijd kan natuurlijk ook indirect worden geactiveerd. Goed voorbeeld hiervoor is dat een terroristische organisatie door was tussen een wasknijper op te laten lossen in benzine vrijwel exact een ontploffingsmoment kon sturen.

Berichten: 552

Re: Indicator

dat hangt toch allemaal af van de reactiesnelheid van de beschouwde reactie.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Indicator

Daan schreef: Volgens mij bedoelt hij een reactie die in een bepaalde tijd gebeurd. Dus dat je een patch maakt van twee of meer stoffen die reageren, en na x aantal minuten een omslag geven. Zo zou je bijvoorbeeld op verpakkingen ipv een houdbaarheidsdatum ook een kleursticker kunnen doen (even een vaag voorbeeld).

Ik heb er echter geen reactie voor :)
Wat dus af kan hangen van temperatuur, relatieve vochtigheid, druk, partieeldruk van de gassen die lucht opmaken, enz enz.

Berichten: 15

Re: Indicator

ik heb weleens gezien/gehoord van een bepaald mengsel dat om de zoveel tijd van kleur veranderde;

volgens mij noemden ze dat 'chemische klok'

geen idee verder hoe het allemaal precies zat, maar uiteraard was het na een bepaalde tijd uitgewerkt

misschien even brainstormen om zoiets te kunnen fabriceren?

Droogijs in water met verschillende indicators ofzo???

Berichten: 70

Re: Indicator

Jodiumklok, kleuromslag tussen blauw en geel. Maar ik denk dat FsWd een goed punt aankaart, en dat is dat je met de temperatuur zit. Je reactie is van veel dingen afhankelijk, dus daar zou het allemaal aan moeten voldoen. Ik denk dat dit alleen bepaald kan worden door een vrij uitgebreid onderzoek naar 1 specifieke toepassing.

Berichten: 15

Re: Indicator

Kun je dat Jodiumklok wat nader toelichten, ik denk namelijk dat je zaken als temperatuur e.d. kunt fixeren/uitsluiten bijvoorbeeld door inkapseling.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Indicator

In Berlijn staat een kogel waarvan de interne temperatuur onder alle condities jarenlang op 0,01 graad nauwkeurig gelijk gehouden werd. Zelfs dat is nog niet genoeg om een chemische klok te maken die de precisie van je horloge benadert. Tijd is de fundamentele eenheid die het makkelijkst te meten is.

Berichten: 552

Re: Indicator

rwwh heeft hier een tijdje geleden een link gepost met chemische filmpjes. Daar zat één tussen waarbij een oplossing om de zoveel seconden van kleur veranderde. Is dat die jodiumklok??

Reageer