rocking curves

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 364

rocking curves

als bij XRD over een rocking curve gesproken wordt, gaat dit dan over de intensiteit van een welbepaalde lijn die uitgezet is in functie van bv de plaats van het sample of stoichiometrie van een reeks samples? want ik ben even niet meer mee.

of gewoon: wat is een rocking curve?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: rocking curves

In de XRD (poederdiffractie) ken ik dat niet.

Bij diffractie aan één kristal in plaats van een poeder noemt men de intensiteit als functie van de oriëntatie van het kristal in de röntgenbundel "rocking curve"

Berichten: 364

Re: rocking curves

ik weet niet direct of ik met éénkristallen te doen heb, het gaat over een keramische laag YBa2Cu3O7 gecoat op een SrTiO3 substraat. allesins geen poederdiffractie dus. de laag is perfect biaxiaal getextureerd, is dit dan een éénkristal?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: rocking curves

In het Engels zou ik zeggen "close enough". Dit is geen eenkristaldiffractie, maar ik denk dat ze dit textuuranalyse noemen. Daarin ben ik geen expert, maar ik kan me voorstellen dat ze daarin dezelfde term gebruiken!

Berichten: 364

Re: rocking curves

ok bedankt :)

Berichten: 11

Re: rocking curves

Bij poeder diffractie wordt met rocking curve het volgende bedoeld:

het veranderen van de theta hoek (het sample) bij een vaste 2-theta waarde (detector). Met de rocking curve kun je de theta te calibreren.

Ik kan me voorstellen dat er textuur informatie verkregen kan worden door een sample iets te 'rocken'. Het observeren van piekintensiteiten bij verschillende sample hoeken zal textuur informatie geven. Mischien wordt dit ermee bedoeld?

rwwh heeft gelijk; textuur analyse kan met een diffractometers worden uitgevoerd(geen eenkristal diffractie). Bijvoorbeeld wide angle X-ray scattering aan polymeren.

Berichten: 311

Re: rocking curves

Bij een rocking curve (voor een dunne laag, epitaxiaal of niet) bekijk je de afwijking van de eenheidscellen rond 1 kristalvlak. Heb je bijvoorbeeld een hele scherpe rocking curve rond 001, dat betekent dat de eenheidscellen netjes op elkaar staan in de 001 richting. Mocht de piek breder worden, dan betekent dat de eenheidscellen in de 001 richting een beetje scheef op elkaar staan. Hoe breder de piek, hoe meer eenheidscellen scheef staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: rocking curves

Ja, joepiedepoepie, die celstapeling is inderdaad een van de mogelijke oorzaken van de rocking curve. Een andere is mosaiciteit. En nog een is de divergentie van je Röntgenbundel.

De "oorzaak" van de rocking curve is natuurlijk wat anders dan "wat is het": de rocking curve "is" dus niet een celstapeling.

Berichten: 311

Re: rocking curves

De rocking curve wordt gebruikt om de kwaliteit van die 'celstapeling' te meten. Rocking betekent zoveel als 'heen en weer' om een bepaalde stapeling.

Reageer