analyse methode

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

analyse methode

Hi,

wij hebben volgende week op school het appelmoesproject

en nou moeten wij ook iets analyseren

maar ik heb geen idee wat en hoe dat moet :oops:

ik hoop dat iemand een idee heeft

en dan ook weet hoe het moet...

Groetjes, Kimm.

Re: analyse methode

Hallo Kim,

Welkom op het forum.

Je zou organoleptisch onderzoek kunnen doen, 10 potten appelmoes op een rij en dan beschrijven hoe ze ruiken en proeven.

Is dit niet de bedoeling dan is op dit forum is appelmoes al vaker het onderwerp van een topic geweest en dat kun je vinden door op de balk bovenin zoeken aan te klikken en appelmoes in te tikken. Als je dan nog vragen hebt kun je die gedetailleerder hier stellen

Berichten: 12

Re: analyse methode

Hi,

ik wil nu vitamine C aan gaan tonen

en ik heb een tip gekregen om daar DCPIP voor te gebruiken

dit hebben wij op school liggen,

maar nou is de vraag of daar een reactievergelijking bij kan worden gebruikt

zojah, hoe ziet die er dan uit?

Groetjes,

Kim.


Berichten: 12

Re: analyse methode

Hoe moet ik dan verder rekenen met die reactievergelijking??

C12H6Cl2NO2 + HAc -> C12H7Cl2NO2 + Ac

C12H7Cl2NO2 + C6H8O6 -> C12H9Cl2NO2 + C6H6O6

wat betent dat in woorden??

Sorry, maar ik ben niet super goed in scheikunde :oops:

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: analyse methode

Eerst wordt je dcpip aangezuurd om daarna een redoxreactie met vit C aan te gaan.

Je ziet dat een proton van het azijnzuur zich eerst koppelt aan het DCPIP (tel anders het aantal Htjes per stof aan beide kanten maar)

Vervolgens zie je dat DCPIP 2 Htjes krijgt van het vitamine C, vitamine C wordt in deze reacties geoxideerd en DCPIP gereduceerd. Als die termen je allemaal niets zeggen, zul je eens driftig in je boek moeten bladeren :)

Wat er verder gebeurt en hoe je hier dus aan kan rekenen zie je op de pagina onder die reactievergelijkingen. Je ziet wanneer je begint te titreren dat je oplossing van vitamine C kleurloos blijft, omdat dan voor elk moleculetje DCPIP 1 molecuul vitamine C reageert (de stap van ascorbinezuur tot dehydroascorbinezuur). Wanneer dat op is en er dus geen reactie meer plaats kan vinden tussen DCPIP en vit C, zal de oplossing ineens roze worden. De hoeveelheid DCPIP die je gebruikte tot aan de kleuromslag is een maat voor de hoeveelheid vitamine C. Makkelijk hierbij is dat DCPIP dus 1 op 1 reageert met vitamine C.

Berichten: 12

Re: analyse methode

Ik snap niet wat je net uitlegde... :oops:

Reageer