gips reactie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 65

gips reactie

Ik vroeg mij af of het niet mogelijk zou zijn om zwavelzuur uit gips te halen met behulp van H2CO3, of koolzuur. Op een andere plaats op dit forum is er daar namelijk geen antwoord op gekomen, en werd koolzuur verward met koolzuurgas, wat namelijk iets heel anders is.

De reactie zou dan als volgt gaan:

CaSO4 + H2CO3 --------->CaCO3 + H2SO4

kan dit lukken, want het gaat om totaal verschillende zouten en een zuur, kan dit misschien ook zodanig anders gaan dat de kalksteen terug gips wordt, en je terug bij je eerste lid van deze reactievergelijking zit???

Alvast bedankt

LP-078

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: gips reactie

Misschien toch een idee om een boek te halen zodat je het begrip zuur en base beter wordt uitgelegd?

Berichten: 840

Re: gips reactie

Zwavelzuur is een erg sterk zuur. Koolzuur heel erg zwak. Hoe denk je dat zwavelzuur reageert met calciumcarbonaat? Is dat een evenwicht? Hoe denk je dan dat de reactie andersom loopt?

Berichten: 1.379

Re: gips reactie

LP-078 draait een maatschappelijk probleem om: Er zijn in de industrie grote overschotten aan SO2 die men min of meer verplicht moet omzetten in zwavelzuur en gips. Gips wordt dus vooral gemaakt om van de zwavelzuuroverschotten af te komen. Het is dus van belang om nieuwe afzetmogelijkheden voor gips te vinden. Bij voorbeeld in de bouw of als materiaal voor kunstenaars.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 516

Re: gips reactie

Ik denk dat het niet zou gaan. Je moet ook rekening houden met de vorm van koolzuur. Dat zal zeer snel ontbinden in koolzuurgas en water. Gezien dit een evenwichtsreactie is én daarbij het koolzuurgas zal ontsnappen uit de reactie, zal die nevenreactie zeer ver doorgedreven worden.

Mijns inziens zal er dus niet zomaar zwavelzuur uit komen.

(En de gips zal ook sterk reageren met het vrijgekomen water, zodat ook dat 'verdwijnt')

Berichten: 65

Re: gips reactie

hoe kan je dan wel een gips overschot omzetten?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: gips reactie

Lees het bericht van hzeil nog eens. Waar haal jij een overschot gips vandaan? Er zijn eerder overschotten zwavelzuur.

Berichten: 65

Re: gips reactie

van andere reacties, nooit echt zwavelzuur bekomen, wel andere, en die zijn gaan reageren... en nu heb ik gips

Berichten: 65

Re: gips reactie

zou het eventueel niet mogelijk zijn om calciumsulfaat (gips) met coperoxide te verhitten, zoals er bijvoorbeeld ook natriumsulfaat met calciumcarbonaat en koolstof reageert tot

dit wordt dan de reactie

CaSO4 + CuO => CaO + CuSO4 eventueel met katalysator, maar welke?

dit is gebaseerd op

Na2SO4 + CaCO3 + 2C => Na2CO3 + 2CO2 + CaS

Of zoals CuSO4 + Fe --> FeSO4 + Cu

Reageer