Thermokoppels

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 541

Thermokoppels

Heeren,

Ik ben bezig een oven te calibreren met behulp van een aantal thermokoppels. Nou is het zo dat ik wel een calibratie certificaat van het registratie apparaat heb alleen niet van de thermokoppels.

Is er een mogelijkheid om zelf de thermokoppels te calibreren of zal ik deze dan op moeten sturen naar een gerenomeerd bedrijf.

Ik heb eventueel wel een gecalibreerde vloeistofthermometer alleen kan ik de thermokoppels in water leggen. Of in een oliebad. Iemand enig idee.

Alvast bedankt

Remco

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Thermokoppels

Beste is natuurlijk als je ze in hetzelfde medium kan testen als waarmee je apparaat werkt.

Berichten: 541

Re: Thermokoppels

Ja dat snap ik het gaat om een hete lucht oven. Nou heb ik deze ook al op verschillende plaatsen getest en lijkt het vrij goed overeen te komen met de ingestelde temperatuur. Alleen voor de echte validatie dien ik de thermokoppels te calibreren. Enig idee hoe ik dat kan doen?

Re: Thermokoppels

Als je wilt valideren zal er ergens moeten zijn vastgelegd aan welke eisen het thermokoppel moet voldoen en meestal is ook de meettechniek vastgelegd.

Aan welke validatie eisen moet je voldoen?

Welk meetbereik, welke nauwkeurigheid, welke juistheid, welke stabiliteit in de tijd, welke validatiefreqeuntie?

Misschien dat we je dan ideetjes aan de hand kunnen doen om te valideren.

Reageer