Zeldzame aarden in fosforen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 48

Zeldzame aarden in fosforen

Voor het vak Anorgansiche chemie schrijf ik een stuk over LEDs en fosforen ( Phosphors in het Engels).

Fosforen zijn meestal anorgansiche kristalroosters geactiveerd door ionen van zeldzame aarden. Nu is mijn vraag: Op welke manier activeren de ionen van zeldzame aarden? Absorberen ze straling? Doneren ze electronen aan de conductieband?

Ik heb wel een stukje gevonden in het boek " Encyclopedia of Materials: Science and Techology" , maar daar kan ik geen wijs uit worden. Ook wikipedia beantwoord de vraag niet.

( Ik ben tweedejaars scheikunde student. Welk chemlevel daarbij past is me niet helemaal duidelijk.)

Berichten: 1

Re: Zeldzame aarden in fosforen

Zeldzame aarden in fosforen ook wel lanthanide ionen genoemd kunnen vaak direct worden aangeslagen met uv licht in een kristalmatrix waar ze meestal als opzettelijke verontreiniging in zitten. Indirecte excitatie verloopt via kristalrooster voorbeelden zijn cathodestraal fosforen die mbv elektronen worden aangeslagen waarbij door elektron-gat (exciton) migratie een lanthanide ion bereikt wordt en door recombinatie ter plekke deze wordt aangeslagen.

Voor een goed begrip kan ik het onderstaande artikel aanbevelen.

Dit gaat over emissie en exicitatie mechanismen in fosforen.

http://media.wiley.com/product_data/excerp.../3527314024.pdf

Reageer