[scheikunde] Alcohol aantonen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Alcohol aantonen

Hallo,

voor school moeten wij iets uitvoeren met appelmoes, wij hebben er rode wodka ingedaan, en willen nu dus aantonen hoeveel alcohol erin zit.

we willen misschien destilleren, maar onze leraar zegt dat dat waarschijnlijk niets uithaalt...

zijn er misschien chemische testjes die dit aan kunnen tonen?

P.S. niet te ingewikkeld taalgebruik aub:P

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Alcohol aantonen

Je zit natuurlijk met het probleem dat je op een middelbare school zit (begreep ik uit alle andere topics van afgelopen week die over appelmoes gingen), anders zou je de alcohol kunnen extraheren met water en dat over een gaschromatograaf jagen.

Ik weet het, toch een lastig woord, maar het principe is niet veel anders dan een stiftpuntje op een papier en dat in een oplosmiddel zetten. Daar wordt een stiftpunt gescheiden in de losse kleuren, een gaschromatograaf scheidt vluchtige stoffen van elkaar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Alcohol aantonen

welke school komt met die appelmoes varrianten?

waarom zal destileren niet werken?

appelmoes, verdunnen, meerdere keren opwarmen en afkoelen van 50-90oC en dan de densiteit bepalen van het destilaat.

werkt gerust
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Alcohol aantonen

Waarmee moet ik het dan verdunnen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Alcohol aantonen

Ik zit me hierbij af te vragen of de suikers niet ook deels uit elkaar vallen tot alcoholen.

EDIT: ik denk gewoon met water, aangezien er tabellen bestaan van water-alcohol mengsels en hun dichtheden waaruit je kan aflezen wat de samenstelling van het gemeten mengsel is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Alcohol aantonen

Waarmee moet ik het dan verdunnen?
water reneee, gewoon water

dat valt best mee FsWd, je krijgt alleen invertsuiker maar dat heeft geen invloed
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Alcohol aantonen

Nu ik er toch ben, weet iemand ook de formule voor alcohol?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Alcohol aantonen

dat kan je beter opzoeken. gewoon even googlen/wikipediaen
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] Alcohol aantonen

Ik zou de appelmoes even kort in de blender gooien en vervolgens de pulp filtreren en een paar keer wassen/uitpersen met kleine volumes (koud) water (houd bij hoeveel je gebruikt). Vervolgens heb je de keus tussen GC en een enzymatische assay gebaseerd op oxidatie door het enzym ADH (alcohol dehydrogenase). Dit enzym gebruikt NAD+ als cofactor; dit systeem kun je koppelen aan een kleurstof en spectrometrisch je oorspronkelijke alcoholconcentratie bepalen. Houd het experimentele gedeelte zo kort mogelijk om al te veel verdamping tegen te gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Alcohol aantonen

Leuk om te vergelijken met de appelmoes zonder wodka. Waarschijnlijk vind je ook daarin alcohol.

Reageer